Hejsan hoppsan

Ja, du vad ska jag plita ner idag då?

Alicia var på läkarbesök på barnläkarmottagningen idag för hennes sängvätningsproblem. Läkaren gjorde n noggrann fysisk undersökning och ställde en massa frågor. Allting verkade ok så hon ska bli kallad till ett nytt besök efter nyår. Då ska de göra en urinblåseflödesmätning och urinblåsescanning.
De vill se om blåsan är överaktiv och sådär för att se vilken behandling hon ska få.

Antagligen blir det väl en matta man har i sängen som ringer precis innan de kissar ner sig och om det inte hjälpt henne på ett  per månader så får hon ev. medicin som höjer ett hormon- Hormonet som gör att man kan hålla sig från att kissa på natten.

Som de andra läkarna sagt så är sängvätning ett mycket vanligt problem, ca var femte 5-åring har problem. Men jag vill uppmärksamma problemet redan nu så att hon blir hjälpt innan hon börjar skolan, sover över hos kompisar m.m.

Nu sover alla i huset och det är underbart tyst.

Ska själv oxå sova nu

Kommentarer
Postat av: Ingela

Vad förvånad jag blir! Jag kan inte minnas att du pratat om att hon har problem med det... tråkigt för henne och för er!

2008-12-10 @ 23:47:06
URL: http://ingells.blogg.se/
Postat av: paula

ja du.. jag hade samma poblem när jag var liten jag hade osså "kissematta" det är mycket ärftligt. men jag lärde mig efter ett tag att bli bättre. jag har lite problem fortfrande men jag dricker sälla på kvällarna för att jag inte ska bli kissnödig på natten och det är bara när jag e jättetrött och sover djupt som jag får rusa till toaletten. kanske ska ha e kissepotta som vi hade i stugan i sovrummet? så vi slapp gå till utedasset för det var mörkt och vi hade ingen ute lampa





hja hja hja....skaffa också "kisse lakan" och köp nya madrasser och sätt plastsäckar utanpå.

2008-12-11 @ 01:20:58
URL: http:// kolla min msn
Postat av: Kerstin

Ingela: Jasså, har jag inte berätta det? Mamma har jag pratat med om detta. Hon var "blöjfri" på natten i två månader men har sedan i våras i princip kissat 1-3 ggr i sängen per natt med få undantag. Mycket jobbigt för oss alla! Men förhoppningsvis så får vi rätt hjälp nu innan hon blir större.



Paula: Jo, jag minns kissemattan! Jag har hört att vissa har problem hela livet men hoppas att det inte blir så med Alicia. Jo, ska be läkaren skirva ut kisselakan åt oss. Nya madrasser kommer vi köpa när barnen klarar nätterna utan att kissa på sig. Just nu har vi en vaxduk som skydd på Alicias madrass.



Tack för tipsen

2008-12-11 @ 23:13:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0