Lussebullar, tomte, bortsprungen dotter m.m.

Jo, dagen har varit händelserik.

Vi började med att mäta och väga barnen. Jag gör det då och då mest för att det är kul att veta hur långa de är och vad de väger. Henry är nu 105,5 cm och väger 17.3 kg, Alicia var 105cm lång och vägde 19,4 kg när hon var precis 4år.
Henry är en spidevink och han ska på 4-årskontroll nästa vecka. Han väger säkerligen under sin kurva i år igen.

Alicia däremot är hela 120cm lång och väger 27,7kg. 10 kg mer än Henry! Det skrämmer mig att hon går upp så stadigt i vikt och väger så mycket. Hon är ju 6 år och snart 4 månader. Har gått upp ca 3-4 kg per år de senaste åren. Tror det normala är 2-2,5 kg.
Hon älskar mat och allt som är onyttigt. De får precis samma mat skillanden är att Alicia äter mycket mer än Henry. Alicia är ändå väldigt aktiv med dans och simning.
Känner dåligt samvete över detta. Men hon har ju gener som spelar in hos henne och hennes kroppsbyggnad. Hon kan nog inte vara den pinnsmala typen som Henry är. Men hon är lika fin för det! Men varför känner jag såhär?

Nu över till annat. Idag bakade vi de årliga lussebullarna, mums. De ska vara till Henrys kalas och mysiga kvällar =)

Vi har varit en sväng i Hallunda C idag och träffade tomten och barnen fick julklapp. Godis.
Sedan började Alicia bråka... Vi gick till lekplats och bråken fortsatte...
När vi skulle hem så vägrade hon följa med så jag och Henry började gå. Hon följde efter såg jag men sedan var hon försvunnen. Vi letade och letade, skrek Alicia om och om igen men hon fanns ingenstans. Panik och tankar om att ringa polisen dök upp. Hittade henne till slut och arg var jag minst sagt... Hemskt när de försvinner!!

Väl hemma hade F kokat ihop sin egenkomponerade wok med nudlar, grönsaker och räkor, mums =)

Sedan har jag pysslat lite med vår ekonomi m.m. Framsteg har gjorts på detta dryga året, verkligen!! Snart är den värsta pärsen över och vi kan börja leva lite mer normalt?!

Plockade fram lite säckar med kläder från förrådet och kollade vad Henry kan ärva av Alicia och det var väl inte så mycket. Men det är nostalgi att gå igenom gamla klädsäckar =)
Har mycket kläder som jag vill ge bort men kan inte ta med det till Skåne på tåget. Myrorna kanske?

Igår var det 11 år sedan jag och Felix träffades, otroligt va? =) Åren de går.

Köpte lite juklappar igår också, garderoberna börjar fyllas nu, roligt!

Ikväll blir det film, har inte sett något på hela veckan!!! Blir väl någon komedi och sedan Saw V1

Ha en trevlig kväll på er


Kommentarer
Postat av: Ingela

Vet precis hur du känner med Alis vikt. Det är väl bra att vara medveten om det. Mat är väl ok att äta mycket av, men klart, om man lagar "fet" mat ofta så kanske man måste tänka på det med. Men hon är också väldigt aktiv, och behöver äta mycket för att orka. Så länge de inte får snacks och gott varje dag utan mer på bestämda dagar så behöver du inte oroa dig. Det är om det händer något drastiskt med vikten, som man bör tänka efter hur vanorna ser ut. Vi har för mycket gott här hemma... och det är mitt fel. Gillar ju att baka och så. Har väl lite efter mamma att "nu får vi ha något gott", suck!

2009-12-06 @ 00:07:08
URL: http://ingells.blogg.se/
Postat av: Kerstin

Ingela: Vad skönt att höra att fler vet hur jag känner. Här får barnen chips/popcorn på fredagar och godis på lördagarna. Ingenting alls i veckorna. Men hon kan gå upp i skåpen ibland och leta och hittar ibland tyvärr saker jag gömt. Borde inte köpa hem något gott i skåpen men under denna årstid så måste jag ha något efter jobbet, måste ha något gott.

Precis : Nu får vi ha något gott. "något för själen"

2009-12-06 @ 18:37:28
URL: http://chetti.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0