Här ser ni min fråga och det svaret vi fick från vårdguiden.se

Besvär du vill fråga om
Som sagt influensasymptom men det känns som en rejäl influensa därav misstanken om svininfluensa.

Din fråga
Hej!

Jag, min man och vår son har varit väldigt sjuka i vad vi tror är influensa, ev. svininfluensan. Min son blev sjuk i fredags, min man och jag i söndags.
Vi har haft alla de symptom som beskrivs för svin/influensan.

Vi är fortfarande väldigt dåliga och har kontaktat Hallunda vårdcentral igår och idag. Idag gick mannen och sonen dit och tog blodprov. Det visade inget men läkaren påstod att sonen har öroninfektion, han har rör och ska inte ha pencillin men läkaren erbjöd ändå pencillin.
Dessutom sade han att min man har bihålsinflammation vilket vi inte riktigt tror på heller.

De vägrade göra svininfluensaprov!

* Jag trodde sjukvården ville kartlägga vart svininfluensan sprider sig??
* Finns det inte någonstans vi kan vända oss för att veta om det vi har är svininfluensan?

För om det är svininfluensan så vill vi ju inte vaccinera oss i onödan nu i höst.

Tacksam för svar på våra frågor



Svar från mottagningen:

Från början då influensafallen kom till landet hade man som mål att kartlägga spridning och därmed fånga in ev insjuknande personer. Sedan ett par månader ändrade man startegi eftersom antalet insjuknade ökade.
Nu skall in fluensa drabbade vara hemma dricka rikligt ta febernersättande och vila. Om allmäntillståndet förvärras och kan behöva bedömas av läkare, skall kontakt med vårdcentral tas i första hand. Efterstängningsdags finns jourmottagningar att tillgå samt i akut behov av vård kontakta akutsjukhuset.l
Du kan gärna läsa mer på vårdguiden.se
Hoppas att ni tillfrisknar snart.

Detta råd gäller med bakgrund av den information jag har fått av dig. Om något av dina besvär skulle ändra karaktär måste du uppsöka läkare eller kontakta sjukvårdsrådgivningen på telefon 08-320 100.


Elisabeth leg.sjuksköterska
2009-10-21


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0