Tisdagen pågår och mycket tankar, läsarfrågor!!

Har inte gjort något speciellt idag förutom att jag jobbat.

Har tänkt mycket på olyckan igår, tänkt på att den vägen åker vi X antal ggr i veckan. Tänk om det varit vår röda Audi jag sett kraschad mot bergsväggen med F och barnen i (de var ju lediga), eller om det varit någon annan vän här i Norsborg...
Man vet aldrig när det är ens tur att gå så krama era nära ofta och mycket ni kan, lev i nuet!

Läste en artikel om Stroke idag och hur man vet om det är en stroke och om hur viktigt det är att åka in direkt. Många väntar, ringer Vårdcentralen m.m. Man ska ringa ambulans direkt!
Usch vilken hemsk "sjukdom" stroke är, minns min praktik på ålderdomshemmet med fruktan. Dessa människor som inte kunde röra sig och jag såg i ögonen hur olyckliga de var och hur "normala" de var i huvudet men kroppen var "död"...

Nu ska jag boka kryssningen igen, tänkte åka igen senare i höst med familjen. Vi har haft det så mysigt senaste gångerna. Dena gång ska vi dock betala för hytten så att vi inte bor under ytan =) Prova på hytterna längre upp i skeppet, kostar 200 kr hytten så det är inte så farligt ändå.

Tänker mycket på svininfluensan och hur hemsk den är trots allt. Unga människor i 20-30 årsåldern har ju drabbats värst här i Sverige... 1 död, flera ligger på intensiven med konstgjord lunga... Läskigt verkligen! Jag kommer se till att vi vaccineras så fort vaccinet släpps, bättre ta det säkra (?) före det osäkra.

Ska ni vaccinera er?

Har även tänkt i flera år på att börja ge blod www.geblod.nu och ska nog göra slag i saken inna årets slut. Jag har ju blodtyp 0- vilket betyder att mitt blod kan alla få men jag kan bara ta emot mitt eget.

Ger ni blod eller har funderat på det?

Måste också berätta att jag funderar på organdonation och jag är för att donera allt jag kan när jag väl dött. F vill absolut inte, vill även donera "hemska tanke" "may God forbidd bad thing" om våra barn skulle avlida deras organ. F vill absolut inte detta!
Tänk så många människor man kan hjälpa, så många människor som blir lyckliga och kan fortsätta leva sina liv!

Ska ni donera era organ eller funderar ni på det?

Det här blev långt och med mycket djupa frågor!!
Ha en fortsatt bra tisdag



Kommentarer
Postat av: annazeta

Hej gumman, jag tycker personligen att organdonation är det bästa man kan göra för en medmänniska ifall man omkommer. Själv har jag efter några års funderande gjort slag i saken och registrerat mig som organgivare.Till min beslut bidrog det faktum att min farbror dog eftersom det saknades organgivare, han väntade förgäves i flera år. Varför är F emot det? Han kommer inte att vara i behov av eventuella organ ifall (Gud förbjude)olyckan skulle vara framme medans det kan rädda livet på andra...Så gör slag i saken och registrera dig du med!!

2009-09-01 @ 20:35:30
Postat av: annazeta

Hej gumman, jag tycker personligen att organdonation är det bästa man kan göra för en medmänniska ifall man omkommer. Själv har jag efter några års funderande gjort slag i saken och registrerat mig som organgivare.Till min beslut bidrog det faktum att min farbror dog eftersom det saknades organgivare, han väntade förgäves i flera år. Varför är F emot det? Han kommer inte att vara i behov av eventuella organ ifall (Gud förbjude)olyckan skulle vara framme medans det kan rädda livet på andra...Så gör slag i saken och registrera dig du med!!

2009-09-01 @ 20:36:53
Postat av: Kerstin

annzeta: tack vännen! Det får jag väl ta och göra!

2009-09-02 @ 19:51:25
URL: http://chetti.blogg.se/
Postat av: Ingela

Hm, missade diskussionen igår men skriver nu. Är också organdonator men inte för t ex ögonen (näthinnor) osv. Man kan välja att begränsa vad man vill donera. Om jag förstår dig rätt så hade inte Felix accepterat att barnen ska motta organ om något hänt dem??? Har jag fattat rätt eller? Det är ju fruktansvärt isåfall, det är hans bakgrund/religion i Nigeria tror jag som format honom. Ge olika exempel för att få honom att förstå!

2009-09-03 @ 08:40:07
Postat av: Kerstin

Ingela: Ok! Nej, alltså han vill varken ge blod eller sina egna organ. Han är ju f.d. Jehovas Vittne och antar att det sitter i honom. Han vill heller inte att jag ska donera men det är ju mitt beslut.

De andra frågorna då? Är du blodgivare eller funderar på det?

Svininfluensavaccinet, ska ni ta det?

2009-09-03 @ 22:29:12
URL: http://chetti.blogg.se/
Postat av: Kerstin

annazeta: De andra frågorna då? Är du blodgivare eller funderar på det?

Svininfluensavaccinet, ska ni ta det?

2009-09-03 @ 22:29:32
URL: http://chetti.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0