Torsdag och jag har gjort absolut INGENTING

F och barnen stack till stranden medan jag stannade hemma.

Har tvättat =), tittat på tv och inte gjort något. Börjar krypa på väggarna av tristess.

                                              

Ringde precis CocaCola och klagade på den gamla läsken men tydligen så ska Viking Line och Cinderella själv fylla på denna maskin.
Så nu har jag mailat till Viking Line igen och hoppas de svarar denna gång, vill ha ersättning ju.

                                                       


Har läst lite i bibeln idag. Gamla testamentet mest, om den manliga omskärelsen och vilka djur som är orena att äta.

* Enligt gamla testamentet i första mosebok, kapitel 17, så ska vi omskära våra pojkar. Jag visste detta redan men varför fäljer inte alla kristna detta? Ingen svensk lutheran följer detta.

* Enligt gamla testamentet i tredje moseboken och i kapitel 11, läser jag om att vi får äta fyrfotade djur med klövar och idisslar. Men kamel, hare, gris är orent. Allt som finns i sjöar och hav som har fenor och fjäll får också ätas. Flygande djur med två ben är också ok att äta.

Ännu en gång, detta följs inte av de flesta kristna och varför?

Jag måste kontakta en präst för att få svar på mina frågor. Jag är väligt intresserad av, varför det är ok som kristen och svenska präster att inte följa alla delar av gamla testementet?
För i i Nya testamentet i Uppenbarelsebokens sista meningar så står det tydligt att du får inte dra ifrån och heller inte lägga till Bibeln.

Jag är ju troende som ni alla vet men Bibeln för mig är en helig bok och något man kan läsa och lära mer om Jesus och följa den kristna historien. Inget man måste följa till punkt och pricka. Ingen kan döma mig för hur jag se på Bibeln och min tro på Gud. Alla människor får tro på det de vill.
Men jag är intresserad av hur andra kristna ser på det jag skriver om här och hur svenska präster ser på det.


Kommentarer
Postat av: annazeta

gamla testamentet kom till innan syndafallet och efter att Gud bestraffat människan så ville Han börja om på nytt och då tillkom nya testamentet.

Vissa undrar varför det händer så mycket skit i världen utan att Gud ingriper. teodiceproblemet kallas den frågeställningen. Men i Bibeln står det att efter syndafallet kommer han inte blanda sig i människans val längre eller bestraffa mer utan nu är människan utelämnad till sin fria vilja.Hur man sedan använder sina fria vilja här på jorden kommer Gud sen att bestraffa resp. belöna.Så har jag lärt mig på religionsundervisningen i alla fall.kram

2010-08-14 @ 12:16:08
Postat av: annazeta

bestrafa resp. belöna när vi dör ska det stå...

2010-08-14 @ 12:17:47
Postat av: Kerstin

Annazeta: Kul att se dig här =)

Jo, precis så har jag också lärt mig.

Nu inser jag att det finns så olika bibeltolkningar, för Bibeln är just öppen för tolkningar.

Svenska kyrkan är liberalteologer, att Bibeln är ett rättesnöre i livet, något att luta sig mot men inget man ska följa/tro på bokstavligen. Det är därför vi inte omskär våra pojkar, och vi äter gris m.m.

2010-08-14 @ 15:50:34
URL: http://chetti.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0