Vem ska jag rösta på?

Har nu fått lite valpropaganda från diverse partier och jag har ögnat igenom och försökt sätta mig in i vad de vill och hur de ska nå dit.

Jag tycker de flesta partier är bra på att skriva vad de vill men inte hur de ska göra för att nå dit. Det låter bra men jag vill ha konkreta förslag, exakt hur de ska gå tillväga och när.

Mina hjärtefrågor i riksdagsvalet är:


* Ungdomsarbetslösheten, hur ska partierna få ner den och kommer det att fungera?


* Arbetsgivaravgiften, den bör sänkas eller avskaffas så att företagan vågar anställa ungdomarna


* LAS, bör finnas kvar i nuvarande form


* Vården, alla ska ha rätt till vård, även papperslösa invandrare, man ska få professionellt mottagande på vårdcentraler, sjukhus och rätt hjälp i rätt tid. Inga privata sjukhus!


* Skolan, Betyg/omdömen i lägre åldrar än idag(kanske från 5:an?). Nära kontakt med föräldrarna till bråkigaa och olydiga barn, lärarna ska få mer befogenhet att disciplinera barnen genom att slänga ut de ur klassrummen m.m. Mobbarna ska flytta från skolorna och inte de mobbade.
Barnen måste börja respektera lärarna igen, just nu är det ju katastrof på vissa skolor.
Inga privata skolor! Alla ska gå i kommunal skola!


* Pensionärer, sänk skatten till vår nivå
rätt att välja äldreboende och att få bo ihop med sin make/maka.
Valbar pensionsålder, de som vill gå i pension vid 55 år ska få göra det och de som vill jobba tills 75 år låt de göra det. Om fler gick i pension vid lägre ålder då skulle ungdomarna kunna t över dessa jobb.


* Bostäder, det måste byggas fler hyreslägenheter, studentbostäder, billga lägenheter där folk har råd att flytta in.


* Kollektivtrafiken,
fråga pendlarna vad de vill ha, vilka busslinjer behövs, vilka kan läggas om, har vi råd till att ha både Omfart STHLM och ha den kollektivtrafik vi vill ha? Måste vi tvingas välja mellan dessa två?


* Sjuka, tvinga inte folk att flytta eller byta arbetsplats för att det finns möjlighet, det ska vara ett frivilligt val


Vilka frågor är viktiga för er?


Vilket parti står för dessa saker som jag tycker?


Kommentarer
Postat av: Ingela

Det luktar sosse på långt håll ;) heja dig!Du kanske ska sadla om till politiker? Jag håller med dig i stort, detta är viktiga frågor!

2010-08-31 @ 08:19:03
URL: http://ingells.blogg.se/
Postat av: Kerstin

Ingela: Ja, jag är nog mer sosse än vad jag vill erkänna =) Jag blir gärna politiker, få bra betalt bara för att prata hela dagarna.

Vad bra att du håller med!

2010-08-31 @ 18:17:41
URL: http://chetti.blogg.se/
Postat av: paulas

socialdemokraterna ja just det :-)

2010-08-31 @ 23:47:51
URL: http://bloggagratis.paulasblogg
Postat av: Kerstin

Paula: Du också?!

2010-09-01 @ 18:32:17
URL: http://chetti.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0