Hundägare *suck*

Det här riktar sig till hundägare som inte har någon förståelse för oss hundrädda.

Alltför många ggr går jag förbi hundägare som har hunden lös eller inte hårt hållen i kopplet. Alltför många ggr har hundar hoppat upp på mig, skällt på mig och gjort utfall mot mig.

En liten parentes: Igårnatt var det ett vilt buskörande runtom vårt hus med vad jag trodde var deras egen bil. Det skreks och tjoades. Imorse ser jag bilen kvaddad mot ett hus bakom oss, den har kört över gräsmattor, genom ett stängsel och kraschat in i en tegelstensvägg. Tegelstenarna är ganska intryckta och jag antar att de kört rätt fort.

Idag när jag hämtat Henry går vi förbi denna bil ännu en gång och då står en tjej med gummihandskar och sparkar och drar i bilens inrede. Antagligen ska hon sno saker ur den, mitt på ljusan dan... Hon har en barnvagn (ser inte om det var något barn i den) och en stor amstiff lös. Jag säger "en lös hund" och tar Henry i handen och går snett över gräsmattan.

Då tittar tjejen ut och säger "men snälla, tror du jag har hunden lös om den inte är snäll?" Jag säger bara "Jag är hundrädd, får man inte lov att vara det eller?" "Jo" säger hon då.

Jag blir så irriterad på vissa hundägare. Hundar ska hållas kopplade och helst hållas i kort koppel när man passerar människor. Jag är hundrädd och jag är människa. Jag skiter i om din hund är snäll och bara vill hälsa. För mig är den ett opålitligt monster som reagerar på instinkt. Jag tycker inte din hund är gullig och vill absolut inte klappa den.
Jag vet inte om du är en bra hundägare, hur ska jag kunna veta det??

För någon månad sedan var det en 16-årig kille här i närheten som blev påhoppad av en lösspringande kamphund (amstiff) och blev biten så många ggr och rejält att han fick åka in akut med ambulans. Detta var dagtid på en gård full av småbarn och ägaren kom springande efter hunden. Han blev tagen av polis men jag vet inte vad straffet var.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0