Torsdagen

Ja, denna dag mådde vi otroligt nog mycket bättre, hur det kan svänga sådär är otroligt men underbart skönt!

F fick gå till jobbet, Henry lämnades i skolan och vi bara låg och vilade, eller gjorde vi det? Nej, jag tvättade allt härhemma men tvättmaskinen strular igen. Det verkar som centrifugeringen gör lite som den vill... Sedan skurade jag toa och badrum, tog hand om köket. Så, vila gjorde jag väl inte direkt, jag i ett nötskal, eller?? =)

                                           
http://www.botkyrka.se/barnochutbildning/Radochstodforforaldrar/foraldrastod/Sidor/ABC-4-träffar.aspx


På kvällen gick jag faktiskt på Informationsträffen jag skrev om förra veckan. Jag ville inte missa den och jag mådde ju mycket bättre. Det är en studie och 700 föräldrar i 10 STHLMS kommuner kommer delta mellan 2012-2014. Det är forskare från Karolinska som utför detta.
Mycket intressant och jag tror det kommer hjälpa mig att bli den förälder jag vill vara!

Det kommer vara två grupper, en som startar redan nu i mars och en i höst. Det blir 5-10 föräldrar/grupp som kommer träffas 4 ggr. På de fyra träffarna är det olika teman som "Visa kärlek", "Vara med" "Visa vägen" och "Välja strider" som vi föräldrar ska diskutera och komma med egna erfarenheter m.m.
Igår fick vi fylla i ett frågeformulär med massor av frågor som rör barnet, oss själva m.m. Vi ska även få fylla i liknande frågeformulär under kursen och efteråt.

Det är inte lätt att vara förälder. Jag kommer skriva här om de olika träffarna och hur det känns och går, kanske dela med mig av tips och råd?! jag vill bli så bra förälder jag kan bli. Jag vet att jag är en bra förälder i grund och botten men behöver lite verktyg i vissa situationer med barnen.

Denna studie ska sedan granskas och ev. kommer detta bli något som alla föräldrar får genomgå någongång under barnens uppväxt?!

                                                              

Kommentarer
Postat av: Linda

Hej, gick denna kurs för ett år sedan i södertälje kommun. Den är underbar och ger otroligt mycket. Boken fem ettan som delas ut efter avslutad kurs är jättebra. En tanke som dock slog mig under kursens gång var att det bara var svenskar som gick kursen? Hur ser det ut hos er?

2012-02-25 @ 22:35:01
Postat av: Kerstin

Linda: Vad kul att höra! Jag ser framemot detta verkligen! Nu bor vi ju i norra Botkyrka så det var faktiskt blandat. Tror att minst halva gruppen var invandrare i alla fall.

2012-02-26 @ 17:28:43
Postat av: Linda

Okej tack för svaret. I vår grupp var det en kvinna från mellanöstern och resten svenskar. Jag skrev i utvärdering att kursen även borde finnas på arabiska så att alla kunde ha möjlighet att delta och eftersom kursen utgår ifrån "värderingar och råd" ur ett "svenskt" perspektiv så skulle detta kanske underlätta för de barn som växer upp i förorten, om föräldrarna lär sig andra vägar och riktlinjer för uppfostran. (nu pratar jag givitvis om vissa föräldrar och inte alla). Vet inte om du håller med, men bara en tanke från en som bor i en stad där majoriteten av de nyanlända som kommit inte talar svenska.

2012-02-27 @ 17:50:43
Postat av: Kerstin

Linda: Ja man påverkas ju väldigt mycket av sin egen uppväxt och sin egen "kultur". Jag är ju själv gift med en nigerian.

Jag tycker alla ska få gå genom en föräldrakurs. Man lär sig säkert jättemycket och reflekterar över hur man kan göra bättre.

2012-02-28 @ 19:07:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0