Praktik 3 av 5 är över

Det har varit full rulle i veckan känner jag, inte mycket tid för vila. Min vecka på barnmorskemottagning har varit fantastisk och jag har verkligen njutit varje sekund. Nu vet jag hur vi kvinnor ser ut inuti hahaha och hur livmodern och dess tapp ser ut, hur man tar cellprov med mera. Jag har fått mäta magar, tagit prover, känt på bebisar i magen och varit omringad av en massa barnmorskor. Jättetrevlig arbetsplats och så skön atmosfär, inte alls den där hierarkiska ordningen som det är på sjukhusavdelningar med läkaren i toppen och vi andra under. Alla sade att det är världens bästa jobb och att jag ska satsa på det. Och som det känns idag så kommer jag göra det!
 
 
 
Först måste jag jobba minst ett år som sjuksköterska innan jag kan söka in på barnmorskeprogrammet. Så tidigast hösten 2017 kan jag söka in, hoppas bli klar innan jag är 40 men vi får se.
 
Intervjun på Neonatalen igår gick väl hyfsat. Men när hon säger att "Vi på Karolinska har bestämt att vi ger 24-24500kr i ingångslön till nyexaminerade SSK utan erfarenhet" så blev jag riktigt besviken och nästan lite förnärmad och ju mer jag tänker på det desto mer förbannad blir jag. För under samma intervju säger chefen att det är er marknad nu då det är en sådan brist....
Jag kontrade med att jag tyckte det var för lågt och att jag kan tänka mig 26000kr vilket ändå är lågt känner jag. De har tre månaders inskolning, över sommaren pga sommarbemanning, jobbar jag isåfall som USKA med SSK lön och så fortsätter inskolningen till hösten. De kan erbjuda betald VUB så att man blir barnsjuksköterska, vilket är toppen men nu vill jag ju helst bli barnmorska. Jag vet inte riktigt hur jag känner...
Nästa vecka har jag tre andra intervjuer och idag såg jag ett väldigt intressant arbete som jag tänker söka, kvinnlig gynavdelning. Det är jag väldigt intresserad av. Jag försöker ha lite is i magen och ser vad som känns bäst och vem som erbjuder högst lön.
 
I helgen ska jag ut ensam med Alicia på lite shopping och ev. bio och mat. Lite mysigt att bara vara själva utan lillebrorsorna. <3
 
 

Kommentarer
Postat av: Stamp-E

ja det är inte lätt med löner... vet hur det är att tillhöra det gamla akademiska gardet som tvingades gå in på så låga löner så idag efter liksom 8-10 års erfarenhet så har man ungefär det som de nyexade får... sjukt...

det är bra du är noga med lön men var inte för noga, det är viktigt att även få in en fot, och utan erfarenhet kan man inte kräva hur mycket som helst, är ni ett gäng nyexade och utan erfarenhet så kommer de givetvis ta de som tar lägst lön.

Svar: mmm det är en liten balansgång. Jag har pratat med vår klass och även en tjej som är aktiv inom facket. De säger att vi inte ska tacka ja till under 25000kr utan erfarenhet och de med erfarenhet kan begära lite till. De som redan fått jobb i klasen har fått lön mellan 24500kr till 26300kr. Jag satsat på 26000kr men kan tänka mig att tacka ja till 25500kr. Vi får se vad det slutar på =D
Chetti

2016-02-20 @ 08:11:14
URL: http://stamp-e.bloggplatsen.se
Postat av: Stamp-E

ja problemet är att man oftast inte får en chans till... har man tur så gör man en så pass bra intervju så att intervjuaren kan diskutera lönen istället för att bara säga ok, och sen så tar de den som är villig att ta lägst lön...

men det ordnar sig, det gör det alltid.. jobb finns alltid, oavsett vad man gör. Jag jobbade inom LSS mitt första år som socionom, prestige går efter pengar.

2016-02-22 @ 22:22:56
URL: http://stamp-e.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0