rethostan fortgår...

Första praktikveckan som barnmorskestudent är över och det har varit superroligt men väldigt mycket känslor och nya intryck.
Jag har varit på både barnmorskemottagningen där de främst gör cellprov på folk som haft förändringar tidigare eller har någon annan slags bakomliggande sjukdom som HIV. De hanterar också inskrivningssamtalen med folk som vill genomgå abort. Jag har fått göra flera vaginala undersökningar både med fingrar och spekulum och det var annorlunda haha men väldigt glad att jag fick göra det. Väldigt svårt att känna vad som är vad men det lär man sig med tiden och erfarenheten.
Sedan har jag varit på gynakuten och den kvällen var det väldigt lugnt, patienterna bestod mest av kvinnorna som hade besvär efter att ha genomgått medicinska aborter.
Igår var jag på gynavdelningen och fick vara med när tre patienter genomgick tidig medicinsk abort samt en patient som genomgick en sen abort på grund av att fostret hade dött i magen ett så kallat missed abortion i vecka 16+1.
 
 
 
Jag är för abort men det väckte ändå en massa känslor speciellt när unga tjejer kommer in och ska genomgå sin tredje/fjärde abort. Preventivmedel är gratis för unga i Sverige, använd det!
Men det som väckte mest känslor var paret som genomgick sin sena abort, de var så ledsna och oroliga. Jag fick se fostret efteråt och barnmorskan tvättade det och lade det i en handduk så att även föräldrarna fick se det. Först var jag rädd men sedan tyckte jag att denna lilla minimänniska var så fin och så utvecklad barnet är vid denna vecka, helt otroligt! 
 
 
 
Jag har fortsatt hosta mig igenom hela veckan och jag bara hatar rethosta, vaknar mitt i natten med värsta hostattackerna... Ringde vårdcentralen imorse 07:50 för att vara säker på att få en tid, 8:15 ringer dem "Nej, vi har inga tider idag" aaaaaaaaaaaaaaaarrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrgggggggggggggggg Varför har man en vårdcentral om man inte tar emot patienter? Jag är så trött på dem, samma visa varje gång. Tänkte att jag åker till jourvårdcentralen istället men orkade inte efter att ha varit på benen hela dagen. Så jag tänkte jag googlar lite på dessa läkarappar som finns och hittade Min Doktor som inte är lika restriktiva med narkotikaklassade preparat. Laddade ner, loggade in, skickade iväg mitt ärende och inom 30 minuter hade jag recept på Cocillana! Service i högsta klass och jag behövde inte röra mig ur fläcken. Förstår att vissa saker är svårare att få hjälp med det men detta var ju grymt!
Hämtar ut den imorgon och börjar direkt. Jag ska vara på BB nästa vecka och det är inte så lämpligt att gå runt och hosta bland nyfödda.... Hoppas hostan lägger sig eller i alla fall blir bättre innan måndag.
 
 
 
Idag har jag varit hemma, kollat igenom alla skoluppgifter vi har i denna kurs och försökt planera för hur och när jag ska göra dem för att hinna med att ha ledigt en vecka i jul. Sedan har jag bakat kanelbullar till Henrys kalas och sedan drog vi fram alla julsaker och pyntade här hemma. Julgranen är till och med uppe men julgransljusen är döda så det bir till att köpa nya imorgon och även köpa två nya adventsstakar, alltid något som lägger av. Redan december nu och egentligen brukar vi pynta dagen innan första advent men fuskade lite i år då. Men vet ni vad, har helt glömt att köpa adventsljus hahaha, så då får vi bränna ner både ljus 1 och 2 imorgon.
 
 
 
Funderar på att söka bostadsbidrag för 2018, fick det beviljat sist jag pluggade men det är så krångligt nu när F är egen företagare igen men får se om vi kan få till papperna och skicka in. Inte van vid att ha så lite pengar som vi har nu, får norpa ett par tusen av sparpengarna varje månad. November och december brukar vara värsta månaderna för oss och i december får jag typ 5000kr av CSN yihaa
 
 
 
I helgen ska jag med Alicia och köpa jacka och så. Sedan ska vi baka pepparkakor. Henry måste simträna en sista gång innan simtestet nästa vecka och lägenheten måste städas, det är så sjukt smutsigt och dammigt men vi har varken haft tid eller ork till detta...
 
Full rulle as usual alltså. Får se om det blir någon film, känner mig lite nere och olustig på något vis vet inte varför...
 
Have a nice weekend you guys!
 


Kommentarer
Postat av: Stamp-E

mmmm busy busy... kriga po, det är inte så lång tid kvar..

ang abort... du vet väl vad reggae-folket sjunger...

trevlig helg

Svar: Nej tiden flyger iväg 😅.
Ja, riktiga rastas är ju konservativa och därför emot preventivmedel, abort, homosexuella och allt annat för dem ”onaturligt” Men älskar musiken och försöker lyssna selektivt haha, älskar svensk reggae nuförtiden så det är mest det jag lyssnar på 🎉😄

Trevlig helg po er
Chetti

2017-12-02 @ 09:22:41
URL: http://stamp-e.bloggplatsen.se
Postat av: Stamp-E

:D

2017-12-03 @ 10:25:27
URL: http://stamp-e.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0