minusgrader

Imorse var det -1 grad när vi gick hemifrån... Lite tidigt kan tyckas...
 
Första veckan i internationella kursen är över och den har varit rätt massiv. Jag har endast varit i skolan 2 gånger i veckan, i måndags på kursintroduktionen och en dag då jag träffade min grupp. Vi har ett grupparbete som ska in om två veckor och vårt ska handla om "Quitting breastfeeding early" där vi ska göra en interventional mapping plan. Inte så roligt som det låter och ganska maffigt arbete att få ihop på 3 veckor samtidigt som vi har online lectures och en massa reflektions och diskussionsuppgifter. Men men det är bara att ta en dag i taget och en uppgift i taget. Det är skönt att vara hemma i alla fall!
 
 
 
Så vilka spännande online lectures har vi haft i veckan då? Jo Developing intercultural competence, Intervention mapping, maternal Health an introduction, the human rights perspective, developing trends in low resource settings, diverse cultural perspectives on the body and humans in relation to pregnancy and childbirth and individualism, collectivism and the family in and around childbirth och det är lektioner vi fått se online med proffessorer från Malawi, Holland och Sverige. Allt är på engelska och vi måste även reflektera och diskutera på engelska. Självklart ska även grupparbete vara på engelska.
 
I tisdags passade jag på att shoppa lite till hehehe, känner att jag måste klä mig vuxnare haha, eller i alla fall mixa mellan vuxen och ungdomskläder. Så det blev 5 tröjor, 2 linnen, 3 byxor och 2 koftor. Roligt med nya grejer och visst jag får köpa större storlekar än önskat men är man fet så är man... Roligt att shoppa ju, inte tyckt det innan faktiskt men det ska vara förmiddagar på vardagar för pallar inte med köer och folk...
 
 
 
I helgen händer inte så mycket mer än Idol, och en massa filmer och just det  måste shoppa mer ju (!!) Henry måste ha vinterkläder och vinterskor. Måste ta tag i städningen också, pluggandet tar all tid och tär på det fysiska och psykiska tillståndet så inte mycket krafter till annat.
 
"Kerstin du har tur med saker" hörde jag för en tid sedan och det har gnagt i mig sedan dess. För det första jag har inte tur med saker (jo att jag får provat en del Buzzador då...) men det är inte tur att jag blev sjuksköterska, inte tur att jag nu ska bli barnmorska, inte tur att jag är gift, inte tur att jag har 3 barn, inte tur att jag (vi) sparar till hus på riktigt denna gång, inte tur att Felix jobbar och sliter 6 av 7 nätter i veckan utan jag/vi kämpar varenda jäkla dag för att få ihop allt! Att ta beslutet att plugga först till sjuksköterska och nu till barnmorska krävde/kräver mod, motivation, vilja, kämparanda, sömnlösa nätter, pluggande om kvällarna, en frånvarande mamma och en massa andra ord. Det handlar inte om tur! Och fuck jantelagen, jag är jävligt stolt över mig själv som tagit mig hit och kämpar mig uppåt! Jag kommer ta en mastersdegree liksom och ha dubbel yrkeslegitimation. Jag som aldrig trott på mig själv, som alltid tyckt att jag inte kunde bli något här i livet.
 
En trevlig helg önskar jag er!
 
 

Kommentarer
Postat av: Stamp-E

gött mos, så klart fuck jante, det är bara folk som inte orkar göra shit som kallar andras arbetsframgång "tur".

men "spännande"... aide.. du pluggar.. jag kräks lite i munnen .. :D :P

Trevlig helg

Svar: Du förstår mig 😄.
Jag tycker verkligen allt är roligt och spännande hahaha då detta är ämnen jag brinner för 😍👶🏻
Chetti

2017-10-21 @ 09:08:30
URL: http://stamp-e.bloggplatsen.se
Postat av: Ingela%20

Om det var jag som sa att du har tur så var det ju medtanke på att ni vunnit åkband varje år till Grönan, Alicia har vunnit mycket på Cinderella mm. 😝😃 inte av andra orsaker jue

Svar: Inte du som sade det ❤️
Chetti

2017-10-30 @ 20:47:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0