Hej på er därute

Igår susade dagen förbi utan att jag hann sätta mig framför datorn. Vi gjorde inget speciellt.

Idag var det dags för Alicias flödesmätning hos läkaren. Hon var duktig och de kunde mäta flödet och om det fanns urin kvar i blåsan efter hon kissat. Det fanns 10ml kvar i blåsan trots att hon hade kissat, och det var ju inte normalt.
Men läkaren ska kolla närmare på detta och flödesmätningen och sådär och sedan ska vi få ev. en kallelse för att göra ännu en mätning om inte denna är godkänd. Tydligen kan man får göra flera mätningar för att få ett bra resultat.
Sedan får vi se hur vi går vidare för problemet kvarstår tyvärr...

Hon får i alla fall inte dricka juice, läsk och saft för tillfället. Vatten sade läkaren är det bästa att dricka till kvällsmaten för det tas bäst upp av kroppen. Kolsyran i läsk retar urinblåsan och gör att man snabbt blir kissnödig och detta är inte bra för Alicia. Har förklarat för henne och hon förstår att nu är det mjölk och vatten som gäller även på helgerna.

Henrys blöjavvänjning går sådär. Han klarar av det hemma om han är naken... Så fort han har byxor på sig så kissar han ner dem. Vi har provat att ha honom utan blöja på dagis men han kissar på sig hela tiden... Vi fortsätter öva och hoppas att det vänder snart.

Ojdå, nu är klockan visst mycket igen... Ska gå och lägga mig nu.
Godnatt


Kommentarer
Postat av: paula

10 ml? det är ju bara en cl..? du kanske menade 10 cl alltså en deciliter?

kevin har osså vatt på en sån undersökning och han hade osså mellan 10-20 ml kvar... och det var normalt. men han e osså 12 år...men det låter väldigt konstigt i mina öron endå.du vet själv att 30 ml en 3 cl en liten snaps....

2009-01-30 @ 01:25:46
Postat av: Inspektörn

Mm, men det är viktigt särskilt för tjejer att tömma blösan, för i så lite som 1 ml kan det finnas miljontals bakterier! Då tänker jag främst på risken för urinvägsinflammation. Min läkare sa efter att jag haft "tusentals" urinvägsinflammationer, vilket är fruktansvärt jobbigt, att man ska sitta kvar en stund på toa efter man kissat, koppla av o tänka på annat och efter en minut eller så så kommer en skvätt till. Sen jag började med detta har jag inte haft utbrott av urinvägsinflammation en enda gång! Låt henne sitta på toa och läsa en trevlig bok eller sitt med o prata med henne om annat, så kommer nog tömningen automatiskt.

2009-01-30 @ 08:27:07
URL: http://ingells.blogg.se/
Postat av: Kerstin

Paula: Alltså 10ml är ju inte så lite att ha kvar i blåsan efter man kissat, det ska ju vara helt tomt helst. Varför gjorde Kevin en sådan undersökning?



Ingela: Bra idé! Tror att hon måste sitta kvar ens tund kanske för att tömma helt.

2009-01-30 @ 21:29:01
Postat av: paula

ja hans doktor sa att de blir aldrig helt tömd. för där ligger alltid kavr lite. 1 cl e ju extremt lite.

ja ja, kevin gick dit för han kissade mycket. och han tömmer sällan sin urinblåsa "för han har inte tid". har stressar alltid när han ska kissa.

han hade 18 ml kvar hon sa det var normalt.

2009-02-05 @ 17:02:25
Postat av: paula

ja låt hennes itta kvar länge på toaletten så töms blåsan ordentligt, så som ingela säger, jag gör alltid så själv.

2009-02-05 @ 17:04:04
Postat av: Kerstin

Ok! Alicia har också så bråttom men vi ska säga till henne att sitta kvar!



Ha det gott

2009-02-05 @ 23:39:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0