måndag, tisdag

Tja tja bloggen

                                     



Igår, måndag så var jag på Mödravårdcentralen för efterkontroll. Vi pratade om min förlossning och hon visade mitt diagram som personalen på förlossningen fyller i under förlossningens gång. Linjen stod spikrakt upp = öppnades och födde fort sam attan =)
Mitt järnvärde var 130 så fantastiskt bra!

Känns lite vemodigt att sitta där och vänta bland de gravida kvinnorna och tänka att en sådan mage kommer jag aldrig mer ha =(
Men man måste tänka realistiskt och praktiskt. 3 (4) barn räcker mer än väl när det gäller ekonomin, tiden och framtiden. Jag är nöjd men längtan efter en graviditet och en nyfödd bebis kommer säkert alltid finnas kvar.

                                            

Alicia är inne på sin tredje sjuka dag med hög feber (40,0) och kräkningar. Jag visste inte vad jag skulle ta mig till så jag ringde Vårdguiden och de tyckte absolut att Alicia borde uppsöka läkare idag. Så jag fick en tid på Vårdcentralen och tur var väl det för hon hade bakterier och blod i urinen samt 128 i sänka. Så urinvägsinfektion blev domen men det kan också vara njurbäckeninfektion. Läkaren undrade varför vi inte kommit tidigare...
Alltså ringer man och säger att barnet har feber och kräkningar så ber de ju en avvakta. Magsjuka är ju så smittsamt men nu var det ju inte magsjuka.

Det betyder säkerligen att hon gått med denna infektion i över 2 veckor eftersom hon hade exakt samma symptom för två veckor sedan i 4-5 dagar. Så hon ska äta pencillin i en vecka och sedan lämna nytt urinprov. Hon har inte ont alls men enligt läkaren så gör det inte ont på vissa kvinnor men att vi nu vet symptomen så att vi kommer tidigare nästa gång.

Min stackars gumma =(

Sedan så är Henry jättehostig och förkyld så han kanske också får vara hemma imorgon. Så jag kan inte gå på träffen med mina medmammor inne i stan imorgon, tråkigt =( Men vi ska ses en gång i månaden så förhoppningsvis kan jag gå nästa gång.

                                                   

Imorgon ska Samuel vägas och mätas på BVC, verkligen spännande att se hur stor han blivit. Han känns mycket längre och tyngre =)

På torsdag skulle jag ju till Astrid Lindgrens sjukhus för en undersökning av Samuels snopp så får se hur det blir med sjuka barn... Kanske att de orkar följa med? Kanske att F får vabba?

ha en fortsatt härlig vecka


Kommentarer
Postat av: mamma

Oj, Du har nog ärvt min babysjuka! 3 barn räcker om man skall arbeta heltid och sköta allt annat också!

2012-04-24 @ 22:58:48
Postat av: Stamp-E

hej hej... alltså jag har tänkt på det.... är ni säkra på att där inte finns mögel där ni bor? är andra barn i er trappa lika mycket sjuka? jag hade nog kollat upp det, för dina barn ska inte vara sjuka så mycket :( synd om dom små liven... o speciellt nu när där är en liten bebbe....



mögelsporer kan ju utveckla vilka sjukdomar som helst... o är då immun-systemet nersatt av dem, så blir man ju mycket mer mottaglig på andra ställen där basilusker finns...

2012-04-25 @ 07:30:12
URL: http://stamp-e.bloggplatsen.se
Postat av: Ingela

Jag är känslig för fukt och mögel och jag har aldrig upplevt att ert hem skulle vara källa för något sånt så det behöver du inte tänka på. Vissa barn får lättare infektioner bara. Vissa går genom livet friska och vissa blir sjuka lätt. Du Erik blir väldigt svårt sjuk när du får förkylning, infektioner etc. Själv har jag bara haft feber två ggr som vuxen. Så är det bara. Det är viktigt att Alicia inte stressar på toa. Det kommer alltid en skvätt kiss till efter en stund och det är där den största koncentrationen av bakterier finns. Ge henne en tidning eller nåt när hon är på toa så sitter hon längre och allt kommer ut varje gång. Kanske får hon mindre problem nattetid då med?? Kram

2012-04-25 @ 07:46:18
URL: http://ingells.blogg.se/
Postat av: mmma

Det är rätt tänkt med mögel, men det drabbar huvudsakligen luftvägarna och utslag i huden. Nu är det ju konstaterat urinvägsinfektion och antibiotika ordinerat, men väldigt hög sänka men den sjunker snabbt efter kuren. Normalt skall den ligga mellan 4 och 11.

2012-04-25 @ 14:49:17
Postat av: Stamp-E

konsekvenser av långvarigt utsättande för mögel visar sig på olika sätt... ibland kan det ta lång tid innan symptom visar sig, och det finns inga specifika symptom... speciellt inte eftersom immun-systemet kan sättas ner och då är man mycket mer mottaglig för andra sjukdomar som man normalt inte skulle bli dålig av.... dessutom sa jag kolla upp, inte sätta csi-gänget på..... "everyones a expert" :D

2012-04-26 @ 08:21:44
URL: http://stamp-e.bloggplatsen.se
Postat av: Kerstin

Kul att ni diskuterar :)



mamma: Jag måste ha ärvt din babysjuka men det blir troligen inga fler barn här. F vill absolut inte ha fler och jag orkar nog inte varken mentalt eller fysiskt :)



Stamp-E: Jag vet inte om vi har mögel men eftersom det är en hyresrätt som husvärden inte bryr sig om riktigt så vet man aldrig.



Men mina barn är mycket mindre sjuka nu än när de var under 5 år. Då var de sjuka varje månad. Nu är det kanske högst varannan månad för Henry och Alicia någon gång per år men hon har haft lite otur i år med totalt 4 sjukdomar...



Henry blir dock oftast mest småsjuk. Hostig och förkyld som lägger sig efter ett par dagar. Alicia blir riktigt sjuk när hon blir sjuk med hög feber och slö.



Själv är jag som Henry småsjuk då och då men jag jobbar oftast då ändå. Jag stannar bara hemma om jag är magsjuk eller riktigt dålig.



Ingela: Tack för tipset angående Alicias problem. Jag ska prata med henne men nattvätandet har blivit mycket bättre för tilfället.

Kramar

2012-04-27 @ 08:21:10
URL: http://chetti.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0