Jag klarade det :-)

Jag körde moppen helt själv och klarade det på 3,5 timmar. Moppen ramlade 2 ggr och första gången flög posten ut och det var jobbigt... Andra gången ramlade den i en backe och det var svårt och TUNGT att få upp den igen.
Huvudsaken är att jag klarade av det och är numera både en cykel, moppe och bilbrevbärare :-)

Nu har Sara också åkt hem och det är tomt i huset igen. Roligt med besök  men tråkigt när de åker hem...

Annars har det inte hänt så mycket här. 

En lite familjehistoria från Johnsons då:

Felix´ föräldrar var i mina föräldrars ålder. De fick 8 barn tillsammans, 5 pojkar och 3 flickor. Felix är nummer 6. Han är född som tvilling men hans bror dog efter några veckor. Det var en man som gick förbi deras hus när de låg på en filt och då sade han till mamman att den ena bara följde med den andra över och att han kommer dö. Han dog ett tag efteråt...
Felix skulle hetat Kyende och brorsan Taye (tvillingnamn) men de döptes om efter mannens besök. 

Felix pappa hade även en andra fru, vanligt i NIgeria på den tiden, mindre vanligt nu. Med henne hade han ett barn säger Felix. Han älskade mest Felix´ mamma och vet inte hur mycket tid han spenderade med andra frun. 

Felix´ pappa dog i en bilolycka och lämnade 6 barn efter sig. En syster dog när hon var liten. Felix var bara 2 år när pappan dog och hans lillebror endast bebis. De bodde då i Ghana och där är alla barnen födda. Men efter pappans död flyttade hon tillbaka med alla barnen till Nigeria.

Där gifte hon om sig och fick 3 barn till, 2 flickor och en pojke. Felix mamma dog 1995 och en till syster dog i samma veva och lämnade 5 unga döttrar efter sig. Mycket tragik i denna familj.

Egentligen hette Felix och hans familj Obasa i efternamn men när pappan dog så behandlade hans syskon mamman och barnen dåligt. Då bytte de efternamn till pappans förnamn istället Johnson. 

Felix och hans syskon har 20 syskonbarn emellan sig. En bror bor i Malmö, en bror bor i Schweiz och resten av syskonen i Nigeria. Tyvärr har syskonen splittrats och vissa pratar inte med varandra, Men vi brukar träffa alla när vi åker ner. 

ha en trevlig tisdagkväll nu

Kommentarer
Postat av: Madde

Så egentligen skulle Felix ha haft ett helt annat för- och efternamn. Intressant. Jag skrev det tidigare och skriver det igen: jag tycker det är jättekul att läsa om era familjer! Verkligen mycket tragik i Felix' familj. Det du skriver får mig att uppskatta det jag har, t ex att båda mina föräldrar fortfarande lever. Ha det bra!

2009-02-26 @ 09:08:11
Postat av: Kerstin

Du har så rätt, har inte tänk på det men han hette Kyende Obasa när han föddes. Kyende blev Felix och några år efter blev Obasa Johnson.



Tänk vilken "tur" att det blev så eftersom han nu bor i Sverige, alla tror ju han är svensk när han har sökt jobb och så. Om han hetet Kyende Obasa

hade det nog inte blivit så lätt tyvärr...



Visst uppskattar vi vad vi har efter alla denna tragik... Önskar så att jag fått träffa hans föräldrar!



Kram

2009-02-26 @ 17:11:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0