Lite av mina åsikter när det gäller vaccinet

Att vacinera sig är frivilligt men ändå känns det påtvingat då Sverige uppmanar alla till att vaccinera sig.

Om de som är i riskzonen vaccineras så blir de inte sjuka då behöver de inte vara oroliga att vissa "vanliga" människor inte vaccinerat sig.

Att sjukhus m.m. skulle stänga eller liknande p g a svininfluensan är nog ganska osannolikt. Alla är ju inte sjuka samtidigt. Om många skulle vara sjuka samtidigt finns det massor av arbetslösa och vikarier som lätt skulle kunna hoppa in ett tag. Visst skulle det kanske bli lite sämre service (?) än vi är vana vid men det rör ju sig bara om ett tag då.

Knappt något annat land i världen uppmanar hela befolkningen att vaccinera sig. Sverige har förstorat upp detta tror jag.?!

Jag tycker det är slöseri med våra skattepengar att de köpt in vaccin åt en hel befolkning när inte alla kommer att vaccinera sig. Detta vaccin var redan beställt i juni innan Sverige ens visste om hur stort det skulle bli just här. Så det lär ju bli en hel del vaccin över.

Dessutom är jag irriterad på att många kommer hinna få svininfluensan innan man ens fått första dosen (november-december här i Sthlm) av vaccinet. Men även om man har svininfluensan får man ju inte testa sig så då är det ännu svårare att ta ställning till detta vaccin. Mycket irriterande!
För har man haft det då vill man ju inte vaccineras.

Barnen får nog ändå vaccineras tror jag för det är de som drar hem allt möjligt från dagis/skola. Jag och F lär inte göra det för vi har troligen redan haft sjukdomen.

Vad tycker ni om hur Sveriga hanterat/hanterar vaccineringsfrågan?
Kan ni säga med handen på hjärtat att ni bestämt er till 100% vad gäller vaccineringen? Att ni är säkra över ert beslut?

Kommentarer
Postat av: Ingela

Det finns mycket starka känslor kring denna fråga. Jag vet, eftersom jag o J bråkade intensivt kring vaccineringen i en vecka. =´( I hela mitt hjärta anser jag att vi bör vaccinera oss, men i slutändan kunde jag inte gå emot J vad rör barnen, för det känns inte bra att ta ett beslut mot hans vilja. Så det blev som han vill - barnen ska inte vaccineras. Jag kommer att vaccinera mig för jag anser att det är min "plikt" som samhällsmedborgare och jag kan då med gott samvete veta att jag inte drar in svininfluensa till de kök jag besöker och inte heller blir det jag som smittar mina barn.



Visst kan man så här - mitt i vaccineringen - bli kritisk mot hur Sverige gjort. Men jag anser att man handlat rätt. Tänk dig scenariot tvärtom - Sverige hade skitit i att köpa vaccin och massor av människor hade blivit SVÅRT sjuka. Då hade man fått kritik för att man ignorerat riskerna. Hur man än vrider på frågan så anser jag personligen att det är bättre ATT TA DET SÄKRA FÖRE DET OSÄKRA. (fint ordspråk på engelska) Det gäller allt, inte kul i efterhand att få höra - I told you so...



Jag känner stark för svenskt smittskydd, de har agerat så som de är upplärda till. I Sverige har vi långtgående riskplanering inför pandemier och det tycker jag är bra. Hur andra länder har agerat och resonerat i frågan vet jag tyvärr inte men det hade varit intressant att få ta del av det. Visst kan man se det som att allt är uppförstorat men Sverige är ett land med många upplysta (vi är inte intelligentare än andra länders invånare men jag tror att vi är mycket medvetna och upplysta) där alla "läger" intensivt bevakas i media. Journalisternas vinkling i frågan gör att många blir veliga. Att vaccinet inte blev klart i tid är beklagligt, men hinner man inte så hinner man inte... det vet vi ju själv som småbarnsföräldrar...

2009-10-25 @ 18:15:59
URL: http://ingells.blogg.se/
Postat av: Kerstin

Ingela: Ok och här gör vi tvärtom. Vi kommer inte vaccineras men barnen blir antagligen det. Det är de som drar hem en massa skit från dagis.

Dessutom är jag ganska säker på att det var det vi hade förra veckan.



Då tycker jag Sverige bör skänka överblivna vaccinationer åt mindre lyckligt lottade länder och inte slänga det som blir över.

För det kommer bli mängder över då de flesta av mina vänner inte ska vaccinera sig och det verkar vara ganska många i övrigt som inte heller vill.



Att folk dött av vaccinet eller blivit neurologiskt skadade skrämmer mig väldigt mycket men det har främst hänt äldre.



Lycka till med vaccineringen! Det blir säkert bra!

2009-10-26 @ 18:31:33
URL: http://chetti.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0