Alicias förlossninsberättelse, nostalgi

Förvärkarna kom torsdagnatt och höll på hela fredagdag och natt. Men de blev starkare och starkare, kunde knappt sova fredagnatt. På lördagmorgonen 07.00 åkte vi in och jag var då öppen 6cm. Hade använt TNS apparat hemma.

Värkarna var rätt starka så jag försökte med gåstol, varma kuddar och TNS apparat. Till slut bad jag om något starkare och då fick jag EDA. Detta stannade upp hela förlossningen och jag öppnades sakta sakta.

Vid 18.00 stack de hål på vattnet men ändå gick det inte snabbare. Vid 21 kom krystvärkarna som jag inte kände alls. Jag tyckte jag krystade men det hjälpte inte.
En BM stod och tryckte på magen men hon kom inte ut. Till slut bestämde de sig för sugklocka.
De drog ut henne på två krystvärkar klockan 22.05.

Hon var mycket medtagen och fick låga apgarpoäng. De sprang iväg med henne och min man sprang efter. Han var helt förstörd när han kom tillbaka. Läkare hade stått över henne och tryckt och hållit på.

Till slut kom de in med henne i kuvös med slangar på både fötter och händer. Hon fick syrgas och antibiotika m.m. De visste inte riktigt vad som var fel. Hon lades in på NEO och jag stannade på BB.

Det var jättejobbigt att se alla lyckliga mammor med sina baljor medan jag var helt ensam, grät mycket den dagen.

Hela söndagen gick vi i en dimma både lyckliga och fruktansvärt rädda för vad som var fel med Alicia. Ingen gav oss något ordentligt svar.

På måndagmorgon gjordes ronden och läkaren kunde äntligen säga att det var p g a den utdragna förlossningen hon fick läggas i kuvös. 10% av alla barn lades i kuvös sade han.
Efter ett par dagar tog de bort syrgasen och slang för slang togs bort.

Efter 2 dagar fick jag börja amma och hon ammade och ammade så bra. Vi fick åka hem efter 5 dagar och det var helt underbart!

Hon var 55,5 cm och vägde 3790g när hon föddes.

Alicia Okemena Johnson 20030823

Kommentarer
Postat av: Ingela

Blir tårögd av din berättelse men det blir jag av allt jag ser o läser om förlossningar. Ingen som inte varit med om det kan ana vilken smärta, oro, förtvivlan, lycka och känslostorm som man går genom vid en förlossning. Fick ni någonsin reda på vad som gjorde henne medtagen?

2010-08-22 @ 17:54:29
URL: http://ingells.blogg.se/
Postat av: Kerstin

Ingela: Den utdragna förlossningen. Barnen är ju vakna i magen medans förlossningen är igång vilket betyder att Alicia hade varit vaken i nästan 2 dygn när hon kom ut... Trött, medtagen och allt på en gång för lilla gumman,,,

2010-08-22 @ 22:06:10
URL: http://chetti.blogg.se/
Postat av: paulas

då har du haft lätta forlossningar enligt mig. jag höll på i 22,5 timme. efter 5 krystningar kom han inte ut och hans hjärtljud gick ner och det var då de klippte mig. jag kan FORTFARANDE känna smärtan. fruktansvärt. det har satt spår i mig fast det är över 14 år sedan. fast det var inga problem med han när han kommit ut.

2010-08-23 @ 00:18:32
URL: http://bloggagratis.paulasblogg

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0