Är jag en liberalteolog?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Liberalteologi

Jag har nu läst lite på nätet och hittade detta på Wikipedia. Ordet Liberalteolog är något helt nytt för mig men det känns som jag känner igen mig själv i dessa funderingar.

"Under 1900-talet har Svenska kyrkan orienterat sig alltmer åt den liberala teologin[källa behövs]. Därtill har tesen om att människan är en syndare som behöver frälsning tonats ner; istället har Guds förutsättningslösa kärlek betonats.[2] Alla religioners lika värde är också en tanke, som framförs alltmer, snarare än den kristna tron som enda vägen till Gud.[källa behövs] Inom kyrkan finns också de som främjar den feministiska teologin, som bland annat för fram idén om att Gud även har kvinnliga egenskaper och den traditionellt patriarkala Gudsbilden bör tonas ner."


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0