Avstämning av självscanningskunder, slumpen eller??

Hej!

                                               

Självscannar alltid på Ica Maxi och tycker det fungerar bra.

Det jag undrar är hur systemet fungerar? Väljs man slumpmässigt ut?

Kan kassörskan/affären välja ut folk manuellt?

Vi var och handlade hela familjen igår, vilket är sällan, brukar gå själv. Blir nästan adrig avstämning men igår blev det såklart det.
F kände direkt att det var för att han är svart som det blev det men jag tror det sker slumpmässiga avstämningar?! Jag vet inte och han var riktigt upprörd.

Så jag vill gärna veta vad ni vet om systemet och liknande upplevelser.

Har mailat Ica Maxi och frågat om systemet, får se vad se svarar.


Kommentarer
Postat av: Ingela

I informationsfoldern för självscanning står det att slumpen avgör. Jag har aldrig använt självscanning så jag har ingen aning. Tror inte att kassörskorna kan styra det, för de vet ju inte vilket nr er scanner har? Hur funkar det, blinkar scannern eller hur går det till vid kassan?

2010-07-17 @ 18:26:08
URL: http://ingells.blogg.se/
Postat av: Anna

Det har hänt mig från och till. Men som tur var hade jag inte handlat mycket.



Mina föräldrar slutade med det självscanning för de tyckte att de fick avstämming hela tiden och vad är det för mening att självscanna och man har lagt in allt fint sedan avstämmning.



Nu har det inte varit på ett tag för vi har inte varit där i heller så mycket som tidigare. Händer mer att vi åker till citygrossen i Kungens Kurva



får se om du får svar. och det där med att f är svart det var roligt. Har inget med det att göra men man kan väl tro det ha ha... Men jag tror inte att kassörskorna kan fixa det själva. slumpen väljer.

2010-07-17 @ 19:53:38
Postat av: Jenny

De påstår att det är slumpen, men vi har råkat ut för samma sak. Jag handlade ofta själv på ICA Maxi = ytterst sällan/aldrig avstämning. De få gånger Curtis följde med (också svart) så blev det nog förbannat avstämning. Han handlar där ALDRIG mer, på Coop handlar han med scanner utan problem. Jag misstänker starkt att kassören kan påverka.

2010-07-17 @ 23:35:26
Postat av: Madde

Vi råkade ut för avstämning ett par gånger på Ica Maxi. Jag tror inte kassapersonalen kan välja. Det är nog slumpmässigt.

2010-07-18 @ 12:31:44
URL: http://bloggen.fi/detenaochdetandra
Postat av: Kerstin

Ingela: Jag brukar betala själv med kort, behöver inte gå till någon kassörska och då kommer det upp ett meddelande på skärmen att kontakta kassörska. Då kommer hon och slår in 2 olika koder och då dyker information upp t.ex. avstämning, om man köpta öl och liknande.



Anna: Tror också det är slumpen men F var så säker, tyckte de hade följt honom genom hela affären...

Inget svar från Ica ännu.



Jenny: När jag googlade på detta så kom det upp många liknande historier. Att personer med utländskt namn blir oftare avstämda, folk som känner sig diskriminerade och liknande. Jag vill inte tro att Ica Maxi gör så mot sina kunder, då blir jag grymt besviken...



Madde: Jag vill också tro att det är slumpen!

2010-07-18 @ 18:21:40
URL: http://chetti.blogg.se/
Postat av: Helena

Jag har jobbat på ICA själv och VET att det är SLUMPEN! Det är olika "steg" för kunden, i början får man fler avstämningar, är de korrekta går man upp i trappan o det blir färre o färre. Personalen kan EJ påverka, ärligt!!!

2010-07-25 @ 10:19:05
Postat av: Kerstin

Helena: Tack för svaret! Jo, vi vet nu att det är slumpen.

2010-07-25 @ 21:25:28
URL: http://chetti.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0