Negerboll vs chokladboll

Kände bara att jag måste skriva ett längre inlägg om detta uttjatade ämne. Fick inspiration från alla mina ändlösa diskussioner inne på www.familjeliv.se plus en blogg jag läste igår.

                                                     

Jag tycker att inte att man ska säga negerboll men vet att många tycker det är okej att säga. Jag kommer fortsätta sprida mitt budskap om att det är fel och försöka förklara varför.

Argument från JA sägare:

* "Varför kan man säga vit choklad och finska pinnar (och liknande) då?"

Svar: För att chokladen är vit och bakverket är finskt. Ingen blir förolämpad.

Neger är ingen färg och det finns inget negerland, bakverket är heller inte gjort av negrer.
Visst ordet neger härstammar från det spanska ordet negro = svart. Men chokladbollar är inte svarta och fortfarande inte gjorda av negrer.
Neger är ett namn som slavägarna benämnde de afrikanska slavarna på, ett nedsättande ord.
Afrika är en enorm kontinent med många länder, de vill bli kallade det de härstammar ifrån och inget annat.
Vet att ordet nigger används mycket i USA svarta emellan, och om det funkar mellan dem så är det väl ok för dem.
Jag kallar mörka afrikaner för svarta för det är det de kallar sig själv, blacks.


* "Det har alltid hetat det och jag kommer fortsätta kalla kakan det"

Svar: Ja, kakan har hetat det, det vet vi alla.
Men nu heter den inte det längre, namn ändras! Kallar ni t.ex. fortfarande Swedbank för Föreningssparbanken?
Folk som byter namn, kallar ni inte de med deras nya/riktiga namn?
Kallar ni kakan även det ute bland folk, på fiket och liknande?

* "Jag känner EN svart och h*n tycker det är okej att kalla kakan det"

Svar: Grattis du känner en svart, troligen adopterad eller känner troligen inte till sin afrikanska historia.
Nej, kanske inte det, men jag undrar alltid varför dessa svarta tycker det är okej att bli kallade negrer och att en kaka får kallas negerboll? Tycker de det innerst inne? Förstår de verkligen tanken bakom bakverket?

* "Det är alltid vita som säger att det inte är okej att använda ordet" 

Svar: Nja, det är nog inte bara vita, va? Och dessutom varför får inte jag som vit tycka att ordet är opassande? Jag tycker inte om ordet för att det låter nedsättande och fel, det tycker jag om alla kränkande ord, jag behöver inte vara svart, vit, man, kvinna, tjock eller smal för att tycka att ett ord som beskriver någon annan på ett kränkande sätt är kränkande.

Jag hoppas att jag spridit mitt budskap vidare, i kampen mot ordet negerboll. Dessutom låter ju chokladboll mycket smarrigare, eller??

Vad tycker ni? Är det okej med ordet neger/negerboll?


Kommentarer
Postat av: Tessan

När vi skulle växla pengar i våras var det en kvinna som ville växla en massa mynt. Då sa hon till kassörskan "vilket negerjobb du fick nu va?". Inte ofta man hör såna uttryck häromkring...

2010-07-08 @ 22:51:21
Postat av: paula

ja det här utrycket negerjobb eller jobba/slita som en neger är det ingen som säger mer än de som bara är bland svenskar och aldrig umgås med utlänningar. ingen i min omgivning säger det. man sa det när jag var liten då det inte fanns så många svarta i malmö eller man umgicks med dem.

jag säger negerbulle, för jag är uppväxt med det och tycker de heter de, det är nåt invant..kokosboll är det inte för det är gräddbullar och chokladboll tycker jag inte heller passar för där e inget choklad i.... jag tycker inte det är rasistisk för det är inget fult eller äckligt. det är ju en go kaka som alla gillar....?

2010-07-10 @ 01:23:01
Postat av: Kerstin

Tessan: Shit vilket uttryck! Hoppas det inte var en afrikan i närheten...



Paula: Jag tycker du kan testa med att börja kalla kakan chokladboll och till slut så blir det en vana att säga chokladbollar. Visst innehåller den "choklad", kakao är ju grunden till choklad.

2010-07-10 @ 16:01:34
URL: http://chetti.blogg.se/
Postat av: paula

chokladboll, chokladboll, chokladoll, chokladboll...puh.. nu kanske jag vant mig :-)

2010-07-11 @ 17:50:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0