Onsdagstankar

                                               

Idag har vi öppnat ett nytt sparkonto som vi har döpt till hus. Detta är även första månaden vi kan sätta in pengar på vårt hussparandekonto, kul!

Vi har ett sparkonto som heter Nigeria och där är nu tillräckligt för både resan och fickpengar så det är skönt att det är klart.

Vi har nu tänkt om vad gäller ny bil. Vi ska byta ut vår Audi någongång under nästa år men vi ska inte köpa någon ny och dyr bil utan köpa en äldre, begagnad bil som vi kan ha i några år. Vi vill nu satsa allt vi kan på hussparandet och försöka att inte ha en massa onödiga utgifter.

Det tråkiga är att vi behöver ju en del saker till lägenheten, nya köksstolar, ny vardagsrumsmatta, nya lampor, videokamera m.m. Vad ska man priotera, kortsiktigt eller långsiktigt?

                                            

Sedan har vi börjat fundera på radhus istället för fristående hus. Vi vill bort ifrån hyresprojektet men kan tänka oss att bo kvar i Norsborg men i radhusområdet istället. Sedan längre framåt, in the future så kan vi kanske köpa fristående hus. Just nu skulle ett radhus vara toppen, vill ha en liten trädgård där vi kan grilla, ha fest, barnen kan bada i pool m.m.

                                         

Mitt blodtryck går lite upp och ner har jag märkt med hjälp av min maskin. Nu har jag börjat märka när mitt blodtryck är högt för jag känner ett slags tryck i hjärtat, svårt att förklara men just då har jag tagit trycket som visat sig vara högt.
Mycket av det beror säkert på avsaknad av motion, en massa läskdrickande, dålig kost m.m.

Ha en fortsatt härlig vecka


Kommentarer
Postat av: Ingela

Usch, stirra dig inte blind på blodtrycket! Det är normalt att det går upp och ner beroende på aktivitet och stress m.m. Du ska vila minst 15 minuter innan du tar blodtrycket för det är det trycket man är ute efter, men det vet du kanske innan?



Härligt med drömmar, ni är så duktiga (du?) på att spara - vi är helt värdelösa och ligger alltid back :( vi har iallafall bestämt att det inte blir någon utlandssemester på mycket mycket länge för vi har helt enkelt inte råd.. Radhus är väl en helt perfekt start och enklare att förverkliga. Och bor man där några år så kanske man kan sälja med lite vinst och ha mer i insats till ett hus. Det är enklare att köpa hus om man redan har något att sälja, iallafall på banken. Men vi hade hoppats att ni skulle ta er längre söderut... =(

2011-04-28 @ 08:57:35
URL: http://ingells.blogg.se/
Postat av: Madde

Smart att ni sparar. Usch, vi har noll koll på ekonomin och lever på lånade pengar. Borde i alla fall sälja båda bilarna och köpa en som är mer ekonomisk eftersom jag använder bilen i jobbet. Vi kommer att få jobba hela livet innan huslånet är betalt ...

2011-04-28 @ 19:12:15
Postat av: Kerstin

Ingela: Jo, jag vet om det där med blodtrycket. Men jag kan ha tagit det lugnt en hel dag och plötsligt få ett tryck i hjärtat. Det liksom kniper till eller vad jag ska säga.



Istället för utlandssmester så kan ni komma till oss och bo gratis =)



Vi kanske flyttar söderut när vi väl börjar leta radhus/hus på riktigt. Det lär ju dröja åtminstone 5 år till innan vi kan börja leta hus på riktigt och då kanske vi flyttar ner, vem vet?

Det är ju jobb och sådant som kan vara svårt. Vi får se.



Madde: Vi har levt på "lånade pengar" i många många år. Så vi vet hur det är och hur tufft det är att ta sig upp igen. Vi är inte riktigt ute ur lånelivet ännu men det kommer vi bli så småningom och då ska vi i framtiden bara ha ett lån, ett hus lån.

2011-04-29 @ 19:27:20
URL: http://chetti.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0