Fried rice



Jag gjorde en ny rätt idag som kallas fried rice, vilket är en nigeriansk maträtt.
Supergott!

Koka vanligt ris i en kastrull (långkornigt)

Sedan kokar du det ev. kött och grönsaker du vill ha/tycker om i en anna kastrull. Jag använde ärtor, majs, räkor, broccoli, morötter och blomkål men du kan i princip använda vad som helst. Jag kokade de i 5 minuter, hällde av vattnet och sedan kryddade jag blandningen med salt, chiliflakes, timjan och curry, blandade även i en kub grönsaksbuljung.
Man kan krydda det efter tycke och smak med vilka kryddor man vill.

I en tredje gryta lägger du olja, lite lagom på botten och värmer. Sedan varvar du med att lägga i någon sked av det kokta riset och någon sked av "grönsaksblandningen" och rör om så det "friteras" och så fortsätter du så till allt ris och grönsaksblandning är mixade ihop i den tredje grytan.

Sedan är det klart att ätas. Jag grillade även kycklingben i ugnen att ha till riset.

Hoppas det smakar!


Kommentarer
Postat av: Ingela

Kul att prova något nytt, gillade barnen också det? Fried rice är en väldigt vanlig asiatisk rätt med, oftast med räkor och ägg i.

2011-02-08 @ 07:44:02
URL: http://ingells.blogg.se/
Postat av: Kerstin

Ingela: Nej barnen åt inte det... Mina barn är väldigt kräsna.

Jo, ägg kan man också ja i. Jag antar att rätten kommer från Asien och har vandrat in mot Afrika.

I Nigeria har de väl antagligen andra kryddor bara,

2011-02-08 @ 19:33:33
URL: http://chetti.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0