Min yrsel

Jag är fortfarande yr och känner mig nu precis som jag gjorde för ett par månader sedan när jag uppsökte läkare för samma symptom. En långvarig yrsel som kom helt plötsligt och försvann efter 1-2 månader. Jag är inte så illamående längre, första kvällen var värst.

Har kollat runt lite på nätet och det kan ju vara i princip vad som helst men hittade något som lät  som det jag har


Karusellyrsel

Vid karusellyrsel är det vanligt att man har yrsel och samtidigt blir illamående och i värsta fall kräks. Vid stark karusellyrsel blir det svårt att stå och gå. Karusellyrsel kommer ofta från innerörat och anses bero på att kristaller i balansorganet har lossnat och hamnat fel.

Kristallsjukan, som också kallas godartad lägesyrsel, och vestibularisneuronit är två olika sjukdomar som kan orsaka karusellyrsel. Skillnaden är att yrseln vid kristallsjukan kommer i korta upprepade attacker medan den är mer kontinuerlig och långvarig om man har vestibularisneuronit.

Kristallsjuka - godartad lägesyrsel

Den vanligaste typen av karusellyrsel är kristallsjukan, så kallad godartad lägesyrsel eller Benign Paroxysmal Positionell Vertigo, BPPV. Då känner man sig snurrig när man rör på huvudet, oftast när man vrider huvudet i liggande ställning. Den snurrande känslan brukar försvinna efter några sekunder. Om man upprepar rörelsen som utlöste yrseln upprepade gånger brukar yrseln bli svagare för varje gång. Orsaken till kristallsjukan anses vara att kristaller i balansorganet har lossnat och hamnat fel. Kristallerna sitter på toppen av de så kallade hårcellerna i örat. Ibland kan man drabbas av denna typ av yrsel efter att man fått ett slag mot huvudet.

"Vestibularisneuronit

Så kallad vestibularisneuronit kan också orsaka karusellyrsel. Vid denna sjukdom har man en inflammation i balansnerven. Orsaken till det anses vara en virusinfektion, en teori som på senare år har ifrågasatts. Vid vestibularisneuronit får man en snurrande yrsel under en längre tid. Ofta blir man illamående och ibland kan man kräkas. Hörseln påverkas inte. Besvären kommer relativt plötsligt och om de är svåra brukar de sitta i några dagar. Efter tre fyra veckor brukar besvären börja försvinna, men trötthet och ostadighet kan sitta i länge. Ibland kan man ha kvar yrseln i flera år. Det är viktig att röra på sig för att bli frisk så snabbt som möjligt"

Förra gången gick yrseln över av sig själv efter 1-2 månader så vi får väl se om det går över av sig själv även denna gång.


Kommentarer
Postat av: mamma

Det var ju besvärligt att du fortfarande är yr. Hur går det då på jobbet och när du skall cykla eller köra bil? Hoppas det går snabbt över nu när ni snart skall ha semester.

2011-06-08 @ 22:28:56
Postat av: Kerstin

Jag är bara lite yr, liksom en tomhetskänsla i hjärnan precis som jag kände i vintras.

Det känns mest på kvällen men det är mycket bättre nu.

2011-06-09 @ 22:26:57
URL: http://chetti.blogg.se/
Postat av: Ingela

Lite yr låter som stressrelaterad, så kan jag också ha.



När man har sån yrsel så att man inte kan stiga upp ur sängen etc så kan det vara kristallsjuka bl a. Karin har haft detta - prata med henne!

2011-06-10 @ 11:41:12
URL: http://ingells.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0