Akuten inatt





Min tå/led blev inte bättre och den var rejält svullen och jag kunde inte gå. Och det gjorde ont. Efter att ha fått rådet från flera håll att det kan vara allvarligt så åkte vi in till akuten inatt.

Min rädsla var blodförgiftning men det trodde de inte. De misstänkte blodpropp och jag blev skjutsad till Medicinen. Efter två läkare hade klämt och tittat på tån/leden plus tre rör blod tagna så konstaterades det att det var gikt.
Det som jag själv misstänkte efter att ha googlat på det. Jag sade dock ingenting till läkarna om vad jag trodde det kunde vara utan ville se vad de kom fram till.

Eftersom jag är gravid så får jag inte ta de sedvanliga medicinerna utan fick en kortisonspruta rakt in i inflammationen. Gikt är ju kort sagt en inflammation i en led och ofta är det stortån som drabbas. Orsakerna är många, alkohol, osunt leverne, stress, övervikt m.m.
Varför jag drabbats vet de inte egentligen. Jag är ju inte världens nyttigaste människa i och för sig och väger 9 kg för mycket (men nu är jag ju gravid i 4:e månaden också)

Misstänker Cola Zero lite och ska nu göra ett ordentligt slag i saken och försöka sluta och ersätta det med vatten eller annat. Det kan ju inte vara bra att få i sig onaturliga ämnen och jag har hört att cola kan förstöra levern precis som alkohol.

Aj, vad det gjorde ont när de gav mig sprutan. Och det tog lång tid för det sprutas in sakta, sakta. Sedan så masserade han med tummen just på det onda stället och då skrek jag i högan sky så ont gjorde det... Tänk då på att min smärtgräns är relativ hög.

Han visste inte när det kan bli bra, ev. tisdag, en vecka, två veckor så det blir till att avvakta och se. Men jag ska i alla fall inte anstränga foten denna veckan och i mitt yrke är det ju fötterna som jobbar mest så troligen blir jag hemma hela veckan. Änsålänge har jag bara sagt måndag-onsdag för jag vill känna efter lite hur det känns efter några dagar.

Inatt hade jag fruktansvärt ont och kunde inte sova. Läkaren förvarnade mig och sade att det kommer kännas värre inatt men bättre imorgonbitti.

Nu gör det inte ont hela tiden men jag kan inte gå ordentligt.

Smärtan kan jämföras med att man brutit en tå/ ev en ordentlig stukning.


Kommentarer
Postat av: paula

ja jag vet hur jävla onte det gör och få en nål i stortån. jag bedövades på fyra ställen och jag skrek av smärta.

2011-10-09 @ 18:23:10
Postat av: Ingela

Fy, vilken otur! Jag tror dock inte det är läsken men det är väl för att jag vill tro det, haahaha! ;)

2011-10-10 @ 08:49:08
URL: http://ingells.blogg.se/
Postat av: Anonym

Paula: ajaja



Ingela: Måste hitta orsaken och läsk är det enda jag överkonsumerar typ. hmmm

2011-10-10 @ 11:06:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0