Tisdag-onsdag

Jag och barnen har faktiskt varit hemma både idag och igår. De är förkylda och Henry har en sådan jobbig hosta. Hostar hela dagarna och nätterna...

Alicia är nu bra och ska få gå till skolan imorgon. Henry däremot måste stanna hemma imorgon också. Jag ger honom hostmedicin så jag hoppas det lägger sig snart.

Jag har ju inte så lång tid kvar att arbeta så jag hade önskat att jag kunde jobbat hela januari. Men men vad ska man göra?

                                                           

F var på arbetsintervju idag och det hade gått mycket bra. Så ev. blir det att F byter arbetsgivare väldigt snart. Han jobbar ju på ett företag som behandlar sina anställda dåligt. Och vi kunde ha anmält de för en massa saker som t.ex. diskriminering av föräldrar.
Han har varit i mycket bråk med jobbet men facket har varit på hans sida hela tiden. Facket kan vara fantastiskt om det är bra människor som jobbar där.


                                                 

Det som tär på mig och F väldigt mycket just nu är barnens bråkande. Varför bråkar de så mycket? Kommer de aldrig kunna bli sams och tycka om att vara med varandra?
Vad kan vi göra för att minska bråken?
Vid ett fåtal ggr kan de leka, och de tycker ju om varandra väldigt mycket samtidigt.

Vi ska börja med att jag lämnar Alicia på skolan tidigare än vanligt innan jag börja jobba, innan 07.00. F får sedan lämna Henry senare, Henry börjar ju 09.00. De ska även få börja sova i skilda rum. Vi ska försöka separera de så mycket som möjligt och se om det hjälper.

Sedan så är våra läggningsrutiner helt åt helvete. Barnen ligger i sina sängar vid 19.30-20.00 och tittar på film till 21.00. Sedan ska det stängas av men då börjar det. "Jag kan inte sova" "Jag är törstig" Barnen kivas m.m. Ibland somnar de inte förrän 23.00, jag skojar inte!
Det gör att hela vår kväll blir "förstörd" och barnen får ju inte nog med sömn.
Råd och tips tas emot med öppna armar!

Sedan så är Alicia så kaxig och uppkäftig både mot mig och F. En minitonåring och det är jobbigt. Ibland säger hon sårande saker och gör och säger saker bara för att man ska bli ledsen.

Så just nu känns det sådär härhemma. Vi kan ju inte heller bara ge upp. Vi vill ju att barnen ska må bra, vara lyckliga och minnas sin barndom med glädje. Det är lätt att känna sig uppgiven och misslyckad som förälder när man hela tiden gör sitt bästa men får "skit" tillbaka.

Jag antar att de flesta föräldrar känner sig uppgivna flertalet ggr under barnens uppväxt. Det är inte lätt att vara förälder!
Ändå ska vi bli föräldrar till ännu ett barn. Vad har vi gett oss in i ;)

Det som jag även är rädd för redan nu är tonåren. Hur ska barnen vara mot varandra och oss föräldrar då??

Deppigt värre men efter regn kommer alltid solsken eller??


Kommentarer
Postat av: mamma

Det är bra om barnen sover i var sitt rum. Jag trodde att de redan gjorde det. Stäng av TV:n redan kl. 20 - 2030, så att de får tillräckligt med sömn. En gång räcker att jämra sig om vatten eller "jag kan inte sova"-utrop. Jag tror att Ni är för snälla och nu får det bli skärpta regler, innan nr 3 kommer. Det kan ju också helt förbjudas med TV eller film efter läggdags. Alla blir inte bråkstakar som tonåringar. Vi hade ju alla variationer hos oss och Du var ju otroligt snäll och skötsam!

2012-01-11 @ 22:33:16
Postat av: Stamp-E

hej hej... film är inte bra vid sänggående.. eller tv överhuvudtaget.. det sker vissa kemiska reaktioner i systemet när de fokuserar på tvn som gör att de sen inte kommer att sova... "köp" någon/några riktiga bra sagor och låt de ligga och lyssna på dem istället.... o varsitt sovrum är en mycket bra ide... de behöver sin space och inte ska behöva gå igång på varandra i onödan...

2012-01-12 @ 07:44:07
URL: http://stamp-e.bloggplatsen.se
Postat av: Anna U

tyacker samma här. ingen tv innan lägg dags, sedan var sitt rum. Och ni får vara lite strängare tror ni är för snälla och så klart efter regn kommer solsken.

Inget lätt att vara förälder....



Kul för F om intervjun, hoppas för ert bästa...



kram

2012-01-12 @ 17:36:05
URL: http://annaadidas.blogg.se/
Postat av: Kerstin

Mamma: Ja, jag önskar mina barn blir som mig som tonåringar haha :)

Vi är för snälla men nu ska vi försöka vara hårdare speciellt med läggningen.



Stamp-E: Tack för rådet! Jag har tänkt att de får titta på tv/film en stund och sedan läser vi saga precis innan de ska sova på riktigt.

Egna rum har införts :)



Anna U: Nej, visst är det svårt att vara förälder...

Nu har de flyttat in i varsitt rum.

Visst är vi för snälla, måste bli hårdare när det gäller läggning m.m.

2012-01-13 @ 21:51:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0