Måndag-tisdag

Denna vecka har jag semester =)
Jag hade 5 semesterdagar kvar att ta ut så jag passade på att ta ut dem denna vecka, veckan innan beräknat födelsedatum.

Men semester kan man väl inte riktigt kalla det ändå. Men jag försöker njuta av varje dag med min lilla guldklimp och av att ha pappa F hemma. Två dagar kvar sedan börjar han jobba igen, =(

Igår gjorde vi absolut ingenting typ. Det känns som vi inte gör så mycket just nu men det behövs kanske inte när man har en nyfödd kille hemma?!



Idag var jag på BVC. Tyvärr hade lille gubben bara gått upp 40g den senaste veckan. Rekommendationen är minst 150g/vecka. Så han väger just nu 3250g och är 49cm lång. Så fortfarande som en alldeles nyfödd bebis.

Det känns ledsamt, tråkigt och hel oförståeligt. Eftersom han ammas varannan-var fjärde timme, han verkar nöjd, känns tyngre och bajsar/kissar i 6-8 blöjor om dygnet.

Vi ska komma dit på fredag igen för en kontrollvägning. BVC tanten själv var inte orolig. Hon sade att han passerat sin födelsevikt och eftersom jag säger att han ammar bra och verkar nöjd så verkar han få i sig mat. Sedan så litar hon inte på sjukhusets mått och vikt för hon sade att ibland har barnen krympt =)

Men jag har varit ledsen över detta idag, F tröstar mig och hjälper till så gott han kan med allt.
Fick tipset att ha på tunn mössa dygnet runt eftersom 80 % av kroppsvärmen avdunstar från huvudet och det tar energi att värma upp kroppen. Så nu får han ha mössa.

Jag vill gärna ha mer råd och tips för att få honom att gå upp mer i vikt!

Har aldrig haft detta problem tidigare, tvärtom Alicia och Henry gick upp mycket i vikt/vecka och blev riktigt tjocka och gosiga bebisar på bara några månader.

Sedan så undrar jag vad som händer ifall han fortsätter gå upp lite i vikt. Måste jag då börja med ersättning?? "Vill inte" =(



Alicia var hos skolsystern idag och vi fick hem en lapp. "Alicia ligger fortfarande på övervikt, ingen förändring från förra året. Vill ni prata om det så kan ni ringa"

Hon är 136cm och väger dryga 36kg. Visst har hon några kilos övervikt men det har hon haft sedan hon var bebis i princip. Jag är inte orolig och Alicia mår bra! Hon äter normalt med mat, rör sig för lite bara. Jag tycker de ska kontakta oss om de tycker det är något problem...

Alla är vi olika, alla är inte pinnsmala och vissa kommer aldrig vara det. Sålänge man är hälsosam och mår bra ser jag inte några kilo som ett problem.

Imorgon ska jag och F ut och äta lunch, kinamat såklart =)

Ha en fortsatt härlig vecka!


Kommentarer
Postat av: mamma

Kanske hade Samuel kissat rejält före vägningen så en del gram försvann. Är han nöjd och belåten får han tillräckligt med mat. Det finns nyfödda som tar betydligt längre tid på sig att gå upp till födelsevikten. Det verkar vara en bra sköterska på BVC, så Du kan ta det lugnt. Alicia får ha sin lilla övervikt. Hon växer ju fortfarande och ingen vet hur tonåren formar henne. Hon är jättefin som hon är!

2012-03-27 @ 23:04:29
Postat av: Stamp-E

ja det där med vikt o barn bekymrar mig oxå... När E hade fötts så vägrade han oxå gå upp... dom påstod efter ett tag att K inte hade nog med näring i mjölken.. så vi fick kombinera bröstmjölk o ersättning.. o vips så gick han upp ett kilo på första veckan haha... :D



Ang. A... tja.. va ska man göra.. antingen så begränsar man ätandet, eller så skiter man i vilket... LIL E har oxå några kilos övervikt, men så länge han går upp på grund av bara middag så kommer det att plana ut... det är det onödiga ätandet man måste stoppa - kakor, godis, läsk, glass o godis mitt i veckan is a big nono...

2012-03-28 @ 08:14:41
URL: http://stamp-e.bloggplatsen.se
Postat av: fia

Stressa inte upp dig angående Samuels vikt! Han hade en liten tuff start och måste få tid att komma igång.

När O föddes gick han inte upp alls och amningsmottagningen på sjukhuset där han föddes stressade upp mig och sa att han måste upp en viss % efter 2 veckor. Frågade vad som skulle hända om han inte gick upp de %...Stoppar ni tillbaka honom där han kom ifrån då eller? Titta på min tjockis idag.

Amma när han visar att han vill men håll koll på hur ofta etc och självklart är det allmäntillståndet som spelar roll. Äter han och kissar och bajsar och verkar nöjd och utvecklas som han ska så oroa dig inte! Din stress kan också påverka honom.



Underbart söt är han i alla fall!

2012-03-29 @ 11:48:09
URL: http://levefriheten.blogg.se/
Postat av: Anonym

Mamma: Samuel har nått sin födelsevikt redan så det är ju skönt. Vi får se vad han väger imorgon bara. Han verkar nöjd och belåten efter att ha ammat i dryga 3 timmar av och till...



Stamp-E: Ja, jag är rädd för det här med ersättning. Verkar så jobbigt och bökigt. Men måste man så måste man, huvudsaken är att bebisen mår bra.



Här hemma äter vi inga kakor, godis eller snacks mitt i veckan. Men hon gillar mat, mackor m.m. Och hon rör sig för lite helt enkelt.



fia: Tack för ditt inlägg =)

Stoppar ni tillbaka honom,,, hahaha lät kul

Tack!!

2012-03-29 @ 21:50:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0