Nu är lillebror är

Jag har inte haft ork, tid eller lust att blogga men nu har lillebror kommit =)

Förlossningsberättelse.

Jag började få lätta sammandragningar vid 18.00 på söndagkväll. De kom ganska ofta men gjorde inte alls ont. Vid 19.00 fortsatte de komma, fortfarande ofta men gjorde inte alls ont. Men en varningsklocka slog på att det gjorde inte alls ont med Henry heller...

Jag började packa så smått och förbereda F för att det kanske ändå var dags? Men mycket tveksamt. Vid 20,00 börjar småvärkar komma men fortfarande hela smärtfria... Vi ringer barnvakten och F kör över barnen så de kan somna i tid ifall det är på G.

20,30 är F tillbaka och jag har fortfarande värkar, ca 3-4 på 10 minuter. Men helt kontrollerbara så att jag säger till F att vi åker in vid 21,00 för en kolla i alla fall. Jag ringer förlossningen och förvarnar och samtidgt säger jag att vi kanske kommer in om en timme eller något.

Typ 20.50 knäpper det till i magen och jag känner hur det rinner. Jag misstänkte fostervatten men var inte säker. Värkarna börjar nu göra lite ont och kommer oftare, typ varannan minut.

Vi åker in och är inne vid 21.15. Där tar de CTG kurva och jag ligger ner på britsen och nu gär det ont! Jag skakar mig igenom varenda värk men koncentrerar mig på andningen. Öppen 4 cm och de säger till mig att han lär ju inte komma nu snart när jag ber om ett rum med lustgas NU.

Väl inne på rummet så får jag 3-5 kraftiga värkar som jag med hjälp av lustgasen klarar av ståendes upp mot sägkanten. Jag säger till barnmorskan att de måste kolla mig. Hon med tveksam min, ok då, då är jag fullt öppen, öppnades alltså på typ drygt 10-15 minuter. Han är fortfarande högt upp i bäckenet, vanligt med omföderskor.

Jag ställer mig upp igen ,men känner efter 1-2 värkar att jag vill krysta. Så upp på sängen och i sittandes ställning så föds han efter 10 minuters effektivt krystningsarbete. Smärtan när huvudet är på väg ut och barnmorskan säger krysta långsamt är som om någon drar i din hud till bristningsgränsen, en otroligt brännande känsla.

Jag är nöjd med förlossnngen som var lagom snabb, lagom smärtsam och jag hade full kontroll.

Barnmorskorna var imponerade av hur jag hanterade allt och hur väl jag kände min kropp. De tyckte även jag var så pigg efteråt.

Lillebror föddes söndagkväll 22.35, vägde 3155g och var 48 cm lång. Så ganska tung för sin ålder. Han är alldeles perfekt och fin



Nykläckt



4 dagar gammal knappt och på väg hem från sjukhuset



Vi är äntligen hemma!!


Kommentarer
Postat av: Madde

Grattis till er alla! Kul att läsa om hur snabbt och bra det gick med förlossningen. Hoppas att du har möjlighet att vila upp lite mellan varven. Så härlig bild på Alicia, lillebror och Henry. Lycka till med allt! Kram

2012-03-15 @ 22:57:34
Postat av: Lenizen från FL

Vilken fin liten kille! Ett stort Grattis!

2012-03-15 @ 23:24:22
Postat av: Anna u

Så söta de är allihopa. Samma näsa och allt. ser framemot att komma. Kram på er.

2012-03-16 @ 07:56:25
Postat av: mamma

Härligt att Ni kommit hem! Hoppas andningen blir normal snabbt, så Ni inte behöver känna oro. Har babyn tendens att sova längre på natten skall Du inte vecka honom var 3:e timme. Då är det bättre att han får mat oftare på dagen. De små liven får lätt ovanor och på natten är skönt att få lite längre sammanhängande sömn.

2012-03-16 @ 14:14:34
Postat av: Stamp-E

hehe.. welcome little man... så mörk han redan är... kommer nog bli en soltålig liten påg.. ;) :D

2012-03-16 @ 18:05:23
URL: http://stamp-e.bloggplatsen.se
Postat av: Anonym

Madde: Tack =)

Kram



Lenizen: Tackar så mycket =)



Anna u: Tackar och kul att ni var här idag =)



mamma: Hans andning verkar vara helt normal nu. Nej, jag väcker inte honom på natten längre för han vaknar nämligen själv... Inatt sov han tre timmar i sträck och sedan var det varannan timme men jag hade honom i sängen då och ammade och sov samtidigt =)



Stamp-E: Tackar! Jo, de kommer bli fint bruna i solen =)

2012-03-17 @ 20:59:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0