Tentafeber

Imorgon 10.00-13.00 är det dags för den fruktade läkemedelsräkningstentan nummer ett. (I termin fyra och fem har vi nummer två och tre.) Jag har varit rädd för den redan innan jag ens sökte in till programmet... Jag har räknat så mycket dessa veckor att jag rabblar formler och siffror i sömnen =D. Den värsta ångesten har släppt och jag förstår formlerna och hur man ska räkna. Det enda jag är nervös för är om hjärnan blir blank under provet och för slarvfel. Men jag ska räkna om provet minst 3 ggr och jämföra och se.
 
När barnen somnat ikväll ska jag sitta en stund också för vi har varit i skolan hela dagen så har inte kunnat räkna alls idag. Idag hade vi föreläsning i farmakologi och obstetrik. Farmakologin är intressant men det är otroligt mycket som ska nötas in, en massa olika mediciner och deras mekaniska verkan, effekter och bieffekter. Hur läkemedel tas upp av kroppen och hur de går ut ur kroppen m.m.
Jag njöt av föreläsningen i obstetrik, 90% av det föreläsaren tog upp kunde jag redan så det var roligt. Jag är bara så taggad och glad och känner verkligen att det är denna väg jag ska ta i min yrkesbana. Barnmorskeyrket kallar på mig och jag bara längtar. Men vägen dit är lång. Man måste arbeta minst ett år som sjuksköterska innan man får söka in till barnmorskeprogrammet som är på 1,5år. Så jag kommer vara 40+ innan jag är klar men det är ändå en hel massa år kvar att jobba då. Och älskar jag yrket kommer jag hoppa in även som pensionär =)
 
Nästa vecka blir tuff med 4 heldagar då vi har fler föreläsningar inom farmakologi och sedan ska vi ha katastrofmedicin och då ska vi vara på Södersjukhuset. Mycket spännande och intressant! Det blir liksom på riktigt i denna terminen, vi ska lära oss saker som vi kommer använda oss av i yrket och det är skitkul!
Nästa vecka ska vi i basgruppen jobba med vår seminarieuppgift i sexologi. Vi har valt ämnet asexualitet och det är ganska intressant. Jag vet i princip inget om det.
 
Så full fart i denna terminen och enligt gamla elever ska detta vara den tuffaste terminen så det är väl bara att göra sitt bästa och beta av moment för moment.
 
Håll gärna tummarna för mig imorgon!
 
Trevlig helg po er

Kommentarer
Postat av: Stamp-E

HAHHAHAAHAHAHHAHAAHAH nä så klart, du är en P-sen, vi vet för fan INGENTING om a-sexualitet, vi nuppar som kaniner och spottar ungar som kackerlackor hahah.....

Svar: hahaha =D
Chetti

2014-09-05 @ 21:08:33
URL: http://stamp-e.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0