Tuff vecka

Det har varit en tuff vecka på många plan.

Första veckan på C-uppsatsen och allt känns kaos. Vi hade handledning med vår handledare som tryckte ner vårt syfte i skorna och ingen positiv respons 😣. Så nu försöker vi tänka nya tankar, läser o grubblar men det känns svårt. Svårare än jag hade tänkt det här... 
Men men ny vecka och nya tag nästa vecka! Ska bli skönt när detta är över!! Samtidigt känns vårt kaos som ett I-landsproblem när...

Bilden på den döda pojken på stranden tog mig hårt. Alla bilder/filmer på flyktingarnas desperation får mig att bli både ledsen och förbannad. Öppna gränserna NU, världen tillhör oss alla oavsett födelseland!! Jag har gråtit mycket både torsdag och fredag. Ja jag är känslig, ja jag bryr mig och jag önskar världens ledare också gjorde det.
Rensade igenom några lådor nu ikväll och hittade en gammal klassiker. Det var tider det!

I helgen är jag utbjuden på bio. Anna bjuder och vi ska se den efterlängtade Sinister 2. Lär väl inte kunna sova sedan...

På söndag har vi ännu ett I-landsproblem. Promise yngsta son har dop och Henry är bjuden på barnkalas. Så vi delar upp oss. Samuel, Alicia och pappa går på dopet och jag tar med Henry till kalaset. 

Alicias dans är igång igen, varje måndagkväll i Huddinge. Hon vill även börja på contemporary men det är sjukt dyrt typ 3000kr och endast inne i stan... 
Henry ska börja på friidrott i Tullinge. Han är grym på att springa och hoppa. Imorgon är första gången och jag hoppas så att han vill fortsätta!!
Vi hoppas och tror att Samuel blir den fotbollsspelare F drömmer om 😊

Hoppas jag kan slappna av i helgen för C-uppsatsen gäckar min hjärna... Och de desperata flyktingarna mitt hjärta...

Trevlig helg!



Kommentarer
Postat av: Anonym

tänk på att det "bara" är en handledare... om ni tror på något, så bara, fakk den personen... när vi var klara med vår c-uppsats, men inte inlämnad, så lät vi vår handledare granska den, och han totalt slaktade den, gick loss med penna, klagade som fan, sa att det o det o det kommer aldrig gå, bla bla bla... men vi sket i han och lämnade in den, och den var perfekt... lustigt nog, det enda som någon hade något att klaga på, var att vi råkat blanda ihop två olika sätt att skriva fotnoter, det finns ju två sätt, så det fick vi ändra lite och vips så perfecto... men visst, vi gjorde sick många djuplodande intervjuer (den längsta på 6! timmar)... i och med att ni ska göra en litteraturstudie så måste ju teorin se lite annorlunda ut... men det är lugnt... kötta po, man får jobba som fan, bara tro inget annat.... vi satt många många timmar... mååååånga timmar... folk som tror annat får tänka om... och sista veckan la vi cirka 50 timmar på 5 dagar... effektiva timmar.... men vi satt varje dag i 10 veckor... och jobbade julhelgen, nyårsdagen etc.... så är det....

Svar: Tack för pepp o råd!!
Chetti

2015-09-05 @ 11:57:40
URL: http://stamp-e.bloggplatsen.se
Postat av: mamma

Visst är det fruktansvärt med allt detta lidande ute i världen och alla tusentals som drunknat! På samma gång har vi inte resurser för alla dessa människor. Bostäder räcker inte till varken för svenskar eller invandrare, pengar för uppehälle m.m. sinar, skolor, svenskundervisning, lärare och sjukvård räcker inte heller till. Stora klädinsamlingar har ordnats i Malmö och pengar samlar många ideella föreningar in men det fordras otroligt mycket ytterligare. MKB har börjat bygga om kontor till lägenheter samt tvättstugor.

Svar: Pratar inte bara om Sverige... Varför tror alltid SD:are det?! Alla länder måste hjälpa till mer än vi gör! Vi har visst resurser! Vi får dela på det vi har. Varför ska vissa dö bara för att vi inte vill släppa på våra bekvämligheter, bilar, hus, utomlandsresor och datorer/mobiler m.m.?
Chetti

2015-09-05 @ 18:15:32
Postat av: Stamp-E

vad är det för svar på mammas kommentar???

Svar: Jag vet inte, blev lite upprörd bara...
Chetti

2015-09-06 @ 11:27:08
URL: http://stamp-e.bloggplatsen.se
Postat av: mamma

Är Du beredd att lämna bil, datorer, mobiltelefoner och kostnader, som hör till detta och kansken upplåta ett rum i Er lägenhet för någon, som är helt utblottad? Skulle alla göra det faller samhället ihop totalt. Det är redan illa som det är idag! Nästa år höjs ju skatten, så då får vi hoppas på fler bostäder och mer pengar i Socialkontorens kassor. Tyvärr kan vi vanliga invånare inte tvinga andra länder att bara ta emot flyktingar och försörja dem. Det finns ju en gräns för vad varje land orkar med. Här kan vi i alla fall bidra med pengar och mycket görs i det tysta av goda hjälpsamma människor.

Svar: Jag är jätteglad över det engagemang Sveriges befolkning har i denna frågan. Så mycket pengar, kläder o annat som samlats in! Riktig kärlek o solidaritet!
Jag personligen skulle kunna ge upp saker om det räddade folks liv. Så ja är svaret på den frågan.
O gärna upplåta ett rum också om jag fick bestämma. Har funderat på att ta hand om ensamkommande barn men nu har jag ju en make och tre barn som skulle sätta emot. Så jag försöker hjälpa på annat sätt. Och sedan skickar vi ju tiotusentals kronor till vår egen familj i Nigeria för att betala deras hyra o så de kan köpa mat. Men visst kan man alltid göra mer.
Chetti

2015-09-06 @ 15:31:02
Postat av: Ingells

Man kan alltid göra mer. Svenskar är generösa men vår standard är också väldigt hög. Grundproblemet till att folk är på flykt måste engagera stormaktsländerna för att försöka lösa krig o konflikter. Närliggande länder måste hjälpa så folk inte behöver ta sig runt halva jordklotet med livet som insats. de som tar sig hit med asylskäl ska vi hjälpa. Punkt.

2015-09-08 @ 05:29:26
URL: http://ingells.blogg.se/
Postat av: Ingells

Man kan alltid göra mer. Svenskar är generösa men vår standard är också väldigt hög. Grundproblemet till att folk är på flykt måste engagera stormaktsländerna för att försöka lösa krig o konflikter. Närliggande länder måste hjälpa så folk inte behöver ta sig runt halva jordklotet med livet som insats. de som tar sig hit med asylskäl ska vi hjälpa. Punkt.

Svar: Du har alldeles rätt kloka syster
Chetti

2015-09-08 @ 05:30:06
URL: http://ingells.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0