Helgen är kommen

Första veckan på termin 2 är över. Vi har haft föreläsningar och seminarie i Bristningar och suturering, Neonatologi, När det avviker från det normala samt fosterövervakning och CTG. Allting är väldigt intressant och är saker vi måste lära oss. 

Inte helt lätt, speciellt det här med att undersöka kvinnan efteråt för att hitta eventuella bristningar och sedan sy ihop det rätt. Oupptäckta bristningar och felsuturering kan orsaka ett väldigt lidande för kvinnan med smärtor och inkontinens. 
Och att läsa av ett CTG och veta om det är patologiskt eller avvikande är väldigt svårt.
Detta ska vi naturligtvis öva på under praktiken, massor av kursmål, säkert 100 som vi ska uppnå under praktiken. 
Sedan så får man ju självklart ta hjälp av varandra även som ny eller gammal barnmorska.

(null)

 Onsdag och torsdag var jag hemma och pluggade dels CTG men även en massa självrättande tester som vi skulle göra. 

Jag hade alla rätt på gynekologitentan!! Haha sjukt alltså

På måndag börjar den 9 veckor långa praktiken på Huddinges förlossning, med två pass på antentala avdelningen och 2 pass på neonatalen. Mailade ansvarige och tre pass togs bort från mitt schema, ligger på 7,5 timme plus fortfarande men orkar inte tjafsa om det. Kanske kan smita hem tidigare ibland?! 😊

(null)
Snön är tillbaka hos oss och det är lite småmysigt om man är inomhus 😅😂

I helgen ska jag och Alicia ha en mor-dotter dag med shopping, mat och bio. Ska bli kul! 😄
Ska försöka hinna frosta av frys och rengöra kylen och sådant roligt oxå... film måste ses och ska verkligen försöka slappa lite, känns som jag alltid är igång och på språng... 

(null)
Trevlig helg gött folk!! Kriga på!

Kommentarer
Postat av: Stamp-E

hehe gött mos med alla rätt men jag kan inte låta bli att känna, precis som med alla jobb där man ska typ "laga" människor och sånt, att man kan väl inte ha ett enda fel :P (jag fick lagat nästan hela dig haha)

trevlig helg

Svar: Det förstås men denna tentan handlade om allt från könsstympning till klimakteriet till inkontinens 😊. Man blir ju expert på det område man arbetar med sedan mödravårdcentral, ungdomsmottagning eller förlossning, omöjligt att kunna och minnas allt. Men jag förstår vad du menar 😊
Chetti

2018-01-20 @ 09:03:43
URL: http://stamp-e.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0