Min resa - långt...

Jag har förstått att jag har några läsare som också läst/läser eller vill läsa till sjuksköterska/barnmorska. Så jag tänkte att jag skulle berätta om min resa fram till att jag nu 39år gammal kan titulera mig barnmorska. 

Innan gymnasiet ville jag arbeta med djur och ville bli veterinär eller djurvårdare. Hade helt ok betyg, 3,9 när jag gick ut högstadiet (1995, betygssystemet 1-5). Jag kom in på Naturbruksprogrammet med inriktning djurvård och skulle bo på internat i Svalöv. Jag var 16år och redan efter ett par dagar insåg jag att detta med internat inte var något för mig så jag hoppade av.

Bytte skola, stad och program. Jag började på Samhällsprogrammet inriktning humanism på Pildammsskolan i Malmö. Jag älskade språk och samhällsämnen så detta var rätt för mig, läste 4 språk utöver svenskan och trivdes bra! Fick bra betyg, 18,någonting (studenten 1998, betygssystemet U-MVG).  

På sommaren 1998 arbetade jag på ett äldreboende och trivdes bra men hade en ide om att jag skulle bli advokat. Hösten 1998 fick jag en praktikplats på en juristbyrå där jag var i ett halvår och insåg hur hård konkurrensen är i Sverige. Och att det inte verkade så kul...

Då fick jag en ide att jag skulle jobba i EU-departementet. Jag började läsa Internationell Migration och Etniska relationer plus en kurs i danska på Malmö Högskola, våren 1999. Det var jätteroligt men i denna veva träffade jag min käraste F som nu är min make sedan 16,5år. Så jag läste klart terminen och flyttade till Norsborg utanför Stockholm sommaren 1999. 

Hade fortfarande EU i tankarna och nu började jag tänka på att eventuellt bli tolk så började läsa tyska på Stockholms universitet, hösten 1999. Men alla var så duktiga i klassen att jag inte ens var i närheten av dem.

Januari 2000 ser jag att (Bring) Citymail söker brevbärare och det verkade kul! Fick jobbet och började februari 2000. Jag var anställd hos dem i drygt 16år. Under dessa år gifte jag mig och fick 3 barn. Jag cyklade, gick, åkte moped och körde bil om vartannat. Jag var coach (liknande samordnare/koordinator) i ca 10år. Jag var även skyddsombud många år. Jag trivdes bra men jobbet är tungt och slitsamt emellanåt. Vintern är hemsk! Kände att jag ville göra något mer meningsfullt i livet och att jag bara måste ha ett annat yrke innan jag är 40år. Och barnmorska var det som jag kände att jag ville bli.

När jag var föräldraledig med Samuel velade jag fram och tillbaka om jag skulle börja plugga eller inte. Risken var att jag blev kvar på Citymail om jag gick tillbaka. Jag gjorde slag i saken, nu eller aldrig och sökte tjänstledigt. Augusti 2013 kom jag in på sjuksköterskeprogrammet på Ersta Sköndal högskola och efter 3 år tog jag min kandidat- och sjuksköterskaexamen.

Efter examen fick jag jobb på en låst geriatrisk avdelning, akut konfusion, juni 2016 och arbetade där drygt ett år. Augusti 2017 kom jag in på barnmorskeprogrammet på Karolinska Institutet och för en vecka sedan tog jag min magister- och barnmorskeexamen. 

Nu fortsätter min resa. På måndag börjar jag arbeta som barnmorska på Karolinska Universitetssjukhus i Huddinge. Jag kommer vara på BB och förlossningen.   

Vem vet vad som händer i framtiden? Fortsätt följ min blogg så får vi se 🤗

Kommentarer
Postat av: Ingela

Visst tar livet oväntade vändningar vilket syns tydligt när man skriver ner en liten biografi sådär 😊

Svar: Jaa, så svårt att veta vad man vill jobba med som tonåring 😊. Tur man kan ändra sig under livets gång
Chetti

2019-01-27 @ 09:33:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0