Vidriga Covid-19

Inte bloggat på flera veckor då vi i familjen gått igenom en mardröm. Min man blev sjuk 9/4 med feber. Morgonen den 14/4 är febern fortfarande hög, närmare 40 och Felix andningsfrekvens är på 58, vilket är flera gånger mer än normalt. Jag ringer 1177 och de rekommenderar antingen ett samtal till vårdcentral eller ett besök på närakuten. Jag bestämde mig för att köra honom till närakuten på Södertälje sjukhus. 

(null)

Han försvann in i gula tältet och togs sedan över till närakuten. Mobilen var sedan avstängd. Oron var stor!

Efter ett par timmar ringde jag närakuten och fick reda på att han var inlagd på en infektionsavdelning med misstänkt covid-19 och låg saturation. 
Jag åkte dit och lämnade laddare och sådant.

(null)
På infektionsavdelningen


När personalen kom in till Felix på torsdagsmorgonen, 2 dagar efter att han blev inlagd, så hade han ännu lägre saturation och han skyndades över till IVA med hög dos syrgas. Väl på IVA var det ett par kritiska dagar då de stod mellan att fortsätta med 60% syrgas på en c-pap. En mask som hjälper till med ut- och inandning eller att söva ner honom och lägga i respirator. Jag fick inte prata med Felix på flera dagar då han var så dålig så en gång om dagen fick jag ett samtal från en läkare med uppdatering av läget. Felix såg människor dö bredvid honom, folk i 50-60 årsålder. Felix trodde han skulle dö och var väldigt ledsen, rädd och orolig. Dessa dagar har varit de värsta i mitt liv! Det går inte att beskriva i ord!

Efter ca 5-6 dagar på IVA fick han komma tillbaka till infektionsavdelningen. För varje dag sänkte de syrgasen och han började må bättre. Och till slut efter 11 hemska dagar fick kan komma hem. ❤️

Nu är vi inne på fjärde veckan och hela familjen är hemma. Vi är sjukskrivna då vårt största problem nu är en hemsk fatigue. Orkar inte göra mycket förrän vi måste vila ett par timmar. 

Jag har alltså också varit sjuk, högst troligen i covid-19. Har haft alla möjliga symtom som finns att läsa om sjukdomen. Felix’ IVAläkare sade att det är 99,99% säkert att det är det jag också har. Tog coronatest och immunitetstest i torsdags, är med i en studie men inget svar än.
Barnen har varit förkylda under denna tiden och det känns som det måste ha varit en mildare variant av covid-19. Då det är så smitsamt och de varit hemma hela tiden så känns det osannolikt att inte de också drabbats.

Snälla var försiktiga, alla kan drabbas och bli allvarligt sjuka. Felix är 46år och frisk i botten. 

Kram på er ❤️❤️







Kommentarer
Postat av: Mimmi

Hej,
Känner inte dig och din familj men har följt din blogg länge. Vilken mardröm ni fått uppleva, måste varit helt fruktansvärt. Jätte skönt att läsa i alla fall att ni nu är hemma tillsammans
allihop. Fortsätt krya på er!



Svar: Tack!! ❤️
Chetti

2020-05-05 @ 10:16:48
Postat av: Emmy

Hej,
Känner inte heller dig men har av nån anledning hängt med sen du pluggade till ssk eftersom jag själv började plugga det nåt år efter. Vilken förfärlig situation ni varit/är i, men säger som ovan:
Skönt att ni är hemma igen. Ta hand om varandra!

Svar: Tack!! ❤️
Chetti

2020-05-07 @ 15:18:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0